• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

عارف: شورای اقتصاد باید وارد عرصه پروژه های عمرانی و اقتصادی کشور شود

  • کد خبر : 43907
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
عارف: شورای اقتصاد باید وارد عرصه پروژه های عمرانی و اقتصادی کشور شود

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم رعایت عدالت اجتماعی در تصویب طرح های کلان کشور، از تلاش وزیر جهاد کشاورزی و کشاورزان در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده تقدیر کرد.

اخبار اقتصادی، امروز – 19 شهریور – اولین جلسه شورای اقتصاد با حضور محمدرضا عارف و وزرای دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه شورای اقتصاد به عنوان مهمترین مرجع و نهاد سیاستگذار در کشور اقتصاد کشور باید در تعیین سیاست ها و سیاست های اقتصادی به جایگاه اصلی خود بازگردد. تعیین اهداف کلی برنامه های عمرانی و عمرانی کشور شکل گرفت.

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با بیان اینکه شورای اقتصاد نباید صرفاً محلی برای تصویب پروژه ها باشد، گفت: لازم است این شورا وارد بحث کارشناسان حوزه پروژه های عمرانی و اقتصادی کشور شود.

لزوم گنجاندن عدالت اجتماعی در تصویب طرح های بزرگ کشور

عارف با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر لزوم رعایت عدالت اجتماعی در تصویب طرح های کلان کشور، افزود: علاوه بر بحث عدالت اجتماعی، آمایش سرزمینی و مسائل زیست محیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کمیسیون های تخصصی در دبیرخانه شورای اقتصاد بیش از پیش فعال شوند. ادارات و وزارتخانه ها باید معاونان اصلی و ارشد خود را به این کمیسیون های تخصصی ارائه کنند و پس از تصویب طرح ها، گزارش عملکرد و ارزیابی طرح ها ارائه و در جلسات بررسی شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز جلسه شورای قیمت گندم تاکید کرد: کشاورزان زحمتکش نقش مهمی در خودکفایی گندم و امنیت غذایی کشور دارند و همکاری این بخش از کشور با وزارت جهاد کشاورزی است. جهاد در تعیین قیمت گندم در سال آینده بسیار مهم است. نشان دهنده ظرفیت و توان وزیر جدید جهاد کشاورزی در اولین ماموریت های مهم این وزارتخانه است.

چه برنامه هایی در جلسه شورای اقتصاد بررسی شد؟

در این جلسه وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و دبیر شرکت داشتند. با حضور دولت، سخنگوی دولت، مسئولان نهادهای دولتی و اجرایی و سایر اعضای شورای اقتصاد، طرح‌های «توسعه و بهره‌برداری از میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران»، «توسعه و تثبیت ظرفیت‌ها». پالایشگاه آبادان»، «بررسی و اجرای طرح های تعادل بخشی تغذیه مصنوعی و تکثیر سیلاب در استان ها» و «تعویض واحدهای فرسوده نیروگاه مشهد با بلوک سیکل ترکیبی».

در طرح توسعه و بهره برداری از میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران با هدف تولید 40.4 میلیون بشکه نفت خام انباشته در 20 سال آینده با سرمایه گذاری 528 میلیون دلاری بر اساس سازوکار ماده 12 استخراج. قانون موانع تولید رقابتی و بهبود نظام امور مالی کشور تصویب شد.

همچنین با واگذاری ضمانت های تسهیلات مالی خارجی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به شرکت پالایشگاه آبادان موافقت شد.

در ادامه طرح بررسی و اجرای بیلان تغذیه مصنوعی و تکثیر سیلاب در استان ها با سرمایه گذاری 9 میلیارد تومانی از محل منابع داخلی شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران به تصویب شورای اقتصاد رسید. .

در این جلسه طرح جایگزینی واحدهای فرسوده نیروگاه مشهد با بلوک سیکل ترکیبی پربازده به ظرفیت 330 مگاوات نیز با هدف افزایش راندمان نیروگاه تا 55 درصد در یک واحد به تصویب رسید. مبناي ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابتي و بهبود نظام مالي كشور با سرمايه گذاري 250 ميليون يورو.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43907

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.