• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

صادرات ایران به اروپا کاهش یافت

  • کد خبر : 39630
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱:۱۴
صادرات ایران به اروپا کاهش یافت

اکو ایران: آخرین داده های یورواستات نشان می دهد که صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری منفی بوده و تراز تجاری همچنان به نفع کشورهای اروپایی مثبت است.

اخبار اقتصادی؛ آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان می دهد که در سه ماهه نخست سال جاری، تجارت ایران و اتحادیه اروپا تنها 96 میلیون دلار رشد داشته است که همچنان برای اتحادیه اروپا مطلوب است.

مبادلات ایران و 27 عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست امسال به یک میلیارد و 276 میلیون یورو رسید. یعنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد رشد داشته است. تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2023 بالغ بر 1.18 میلیارد یورو بوده است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا در ماه های ژانویه تا مارس 2024 با 10 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1.6 میلیارد یورو رسیده است. واردات ایران در سه ماهه اول سال 2023 بالغ بر 958 میلیون یورو بوده است.

در مقابل، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سه ماهه اول سال 2024 با افت 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 216 میلیون یورو رسید. در سه ماهه مشابه سال قبل 222 میلیون یورو کالا از ایران وارد شد.

کاهش 23 درصدی صادرات ایران به آلمان

در سه ماهه نخست سال جاری آلمان، ایتالیا و رومانی به ترتیب بزرگترین شرکای تجاری ایران در اروپا بودند. در این زمان صادرات ایران به آلمان ۲۳ درصد کاهش یافته و به ۵۸ میلیون یورو رسیده است. در مقابل واردات ایران از آلمان در این مدت 18 درصد افزایش یافت و به 343 میلیون یورو رسید.

در مجموع تجارت ایران و آلمان با رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 401 میلیون یورو رسید. 31 درصد از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا مربوط به آلمان بوده است.

تحلیل مبادلات ایران و رومانی نیز نشان می دهد که صادرات ایران به رومانی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته تغییری نکرده و در سطح 10 میلیون یورو باقی مانده است. اما واردات کولی ایران ۱۱۹ درصد رشد داشته و به ۱۱۴ میلیون یورو رسیده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39630

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.