به گزارش اخبار اقتصادی؛ دکتر غنی نژاد از فارغ التحصیلان دانشگاه سوربن و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت بوده است، همچنین وی به عنوان استاد مدعو در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف نیز حضور داشته است. دکتر درخشان نیز از فارغ التحصیلان مدرسه اقتصاد لندن است که هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول تدریس است. همچنین از وی به عنوان موسس رشته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق نام برده می شود.

 اهالی اقتصاد دکتر غنی نژاد را به طرفداری از اقتصاد آزاد و مکتب اتریش می شناسند، این در حالیست که دکتر درخشان در زمره اقتصاددانانی است که از دخالت های دولت در اقتصاد دفاع می کند. دکتر غنی نژاد نظام بازار ، نظام مبتنی بر مبادله داوطلبانه است . اصل اول در نظام بازار آزادی در تصمیم گیری است. در نظام بازار فرد آزادانه انتخاب می کنند و انتخابش بر اساس حقیقت و ارزش است.

در مقابل دکتر درخشان معتقد است چیزی به نام نظام بازار نداریم. آنچه گفته شده نهاد بازار است. نهاد با نظام متفاوت است. نظام یک سیستم است در حالی که نهاد اینگونه نیست. پس نمی توان گفت نظام بازار باید گفت نهاد بازار که در صورت نتایج متفاوتی خواهیم داشت.

در ادامه می‌توانید گزیده‌ای از صحبت‌های غنی نژاد و درخشان را در این مناظره بخوانید:


 

مسعود درخشان:

– علت العلل مشکلات ما ساختاری است.

این بخش از برنامه را در لینک زیر ببینید:


مسعود درخشان: علت‌العلل مشکلات اقتصادی کشور، مسائل ساختاری است


 

– انتظار این بود در دوران رئیسی ساختارها بازبینی شود، اما اینطور نشد. بلکه سعی شد بر همان ساختارهای گذشته مشکلات را حل کنند.

– چرا در این ساختارها دگرگونی به وجود نمی آید. چون تفکر انقلابی میان مسئولان نیست. راه حل من بازیابی روحیه انقلابی میان مسئولان است. تفکر اقتصادی غالب تحت عنوان لیبرالیسم متأثر از اندیشه های هایک جلو انتشار تفکر انقلابی را می گیرند و ام‌المصائب مسائل اقتصادی کشور همین تفکر است.

 

موسی غنی‌نژاد:

– مشکل اتفاقا نظام اقتصادی ایران است. نظام فعلی در فردای انقلاب اسلامی شکل گرفت. 

– زمانی که در ایران انقلاب شد جریان غالب در جهان چپ گرایی بود و انقلابیون هم کاملا متأثر از این تفکرات بودند.

– اساس اقتصادی قانون اساسی ما کاملا متأثر از تفکر چپ بوده و اتفاقا از اسلام در مواد اقتصادی اثری نیست.

– اصول اقتصادی ما راه رشد بدون سرمایه داری بود که ذیل کمونیسم قرار دارد. این تفکر یعنی کل اقتصاد را به دست دولت بسپارید در اصل 44 نیز کاملا همه صنایع دست دولت است. این در حالیست که مالکیت خصوصی در فقه ماه کاملا مهم برشمرده شده است.

بخشی از صحبت های غنی نژاد را در لینک زیر ببینید:


غنی نژاد: ریشه بدبختی‌های ما ناسیونالیست‌های سوسیالیست بودند


 

مسعود درخشان:

– نکات بدیعی در فرمایشات دکتر است که پذیرش این سخنان دشوار است

– شما سعی دارید تصویر انحرافی را از قانون اساسی و انقلاب اسلامی ارائه دهید.

– اتاق های فکری لیبرالیسم برای حفظ منافع سرمایه داران از تفکراتی دفاع می کنند که متأثر از هایک است.

– راه رشد غیر سرمایه داری اصطلاحی است که توسط شما جعل می شود.

 

موسی غنی‌نژاد:

– کتاب هایی که توسط حزب توده در ابتدای انقلاب منتشر می شد کاملا موید مواردی مانند راه رشد غیر سرمایه داری است که قانون اساسی نیز تابع آن ها شکل گرفته است.

– در تفکر لیبرالیسم تقلید مجاز نیست و هرکس بایستی اجتهاد داشته باشد، بنده اگر لیبرال هستم نمی توانم مقلد هایک باشم.

– اتفاقا بسیاری از سرمایه داران که سرمایه شان بزرگ می شود مخالف اقتصاد رقابتی می شوند و به دنبال انحصار هستند، بر خلاف تصور شما من با هر نوع سرمایه داری موافق نیستم. نظام اقتصادی ایران اتفاقا سرمایه داری است اما از نوع سرمایه داری دولتی و رفاقتی است. بنده با سرمایه داری رقابتی موافق هستم. برای مثال صنعت خودرو در ایران از نوع سرمایه داری سیاسی است که این نوع لیبرالیسم نیست.


غنی نژاد: نظام اقتصادی ما سرمایه‌داری رفاقتی و سیاسی است


 

 

مسعود درخشان:

– لیبرال یعنی مقلد کسی نبودن یک تعریف جدید از لیبرالیسم است. شما چگونه مقلد هایک نیستین وقتی که سه مجلد از او کتاب ترجمه کرده اید اما هیچ نقدی بر آن ننوشته اید. یکی از کتاب هایی که ترجمه کرده اید عنوانش این است سراب عدالت اجتماعی، این به نظر شما نقد ندارد؟ عدالت اجتماعی سراب است؟(غنی نژاد:بله سراب است توضیح می دهم)

– قطعا بنده مخالف دولتی هستم که کینز از آن صحبت می کند، دولت کینز دولت سرمایه دار است اما ان دولتی که ما در ایران با آن مواجه چنین نیست.

– من طرفدار سیاست های اقتصادی بر اساس اسلام هستم یعنی سازمان برنامه ما و بانک مرکزی ما باید اسلامی عمل کند.

– نظم خودجوش وجود ندارد و این امر یک فریب است.

موسی غنی‌نژاد:

– لیبرالیسم مفهوم مخالف بندگی برای انسان است، بلکه همه انسان ها برابرند. 

– لیبرالیسم یعنی حاکمیت قانون، در کشور حاکمیت قانون وجود ندارد. 


غنی‌نژاد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی محصول سرمایه‌داری رفاقتی است


 

 

– آمریکا را به عنوان یک دولت سلطه جو قبول دارم، به عنوان مثال آمریکا یکی از بزرگ ترین جنایات را در حق ویتنام کرد اما اکنون نزدیک ترین رابطه را این دو کشور با هم دارند. بلاهایی که آمریکا بر سر ویتنام آورد هزار برابر آسیب هایی است که به ماه زده اما ما در ابتدای انقلاب با اشغال سفارت توسط چپ های اسلامی سنگی را بیهوده به چاه انداختیم که تا به امروز درگیر آن هستیم. 

– تحریم هایی که آمریکا علیه ایران ایجاد کرده کاملا مخالف لیبرالیسم است و من از همین رو با این دست قبیل سیاست های دولت امریکا مخالفم.


غنی‌نژاد: بدون اطلاع امام از دیوار سفارت بالا رفتند


 

– من موافق نظم خودجوشی هستم که هایک در اقتصاد از آن صحبت می کند.
– من تا جایی که اقتصاد آمنریکا سرمایه داری رقابقی است طرفدار ان هستم اما از جایی که سرمایه داری سیاسی می شود مخالم آنم و این با لیبرالیسم مخالف است.

– این وضعیت کشور حاصل سرمایه داری رفاقتی است.

– شما میگویید بنده سواد فقهی ندارم و نظری در این بازه ندارم. آقای خامنه ای و امام خمینی نیز تخصص در امر اقتصاد ندارند پس شما چگونه می گویید باید در اقتصاد باید به حرف این دو شخص گوش دهیم. امور اقتصادی را باید به دست اقتصاددانان سپرد.


غنی‌نژاد: بخش اقتصادی قانون اساسی الهام گرفته از اندیشه های چپ است


 

 

مسعود درخشان:

– ما بایستی به دنبال اقتصاد مقاومتی برویم یعنی باید در برابر سلطه جویان در راس ان امریکا ایستادگی کنیم.

– اصل پایه پولی که در کشور ماه ایجاد می شود ناشی از همین اضافه برداشت بانک ها(خصوصی است) که این امر مخالف اقتصاد اسلامی است. تعدد بانک ها این بدهی بانک ها به بانک مرکزی را حل نمی کند بلکه تمام بانک ها باید منحل شود و در یک بانک ملی ادغام شود که در آن صورت هم احتیاجی به بانک مرکزی نیست. همچنین بازار سکه هم باید در ایران کاملا جمع شود.
– شما اگر نظام امپریالیسمی سیاسی آمریکا مخالفین باید با نظام سرمایه داری امریکا هم مخالف باشین.

– این وضعیت کشور و این نقدینگی افسار گسیخته حاصل تعدد بانک هاست.


غنی نژاد: در جمهوری اسلامی حکومت قانون حاکم نیست