به گزارش اکو ایران، شیوا راوشی – مدیرکل امور بازرگانی خارجی بانک مرکزی – در گفت وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ درباره سیاست جدید ارزی بانک مرکزی گفت: امسال موفق شدیم. تخصیص بیش از 80 میلیارد دلار ارز برای تامین هزینه های وارداتی که این رقم 60 میلیارد دلار پرداخت شده و کالاهای آن وارد کشور شده یا در حال ورود به کشور است.

وی افزود: بیش از 18 میلیارد دلار برای کالاهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است که تاکنون 14 میلیارد دلار از این مبلغ تامین شده است. البته ما برای 18 میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده ایم. همچنین 3.2 میلیارد دلار برای اقلام اعلامی وزارت بهداشت پیش بینی شده است. نرخ این کالاها 28500 تومان است و عرضه ارز برای این اقلام ادامه دارد.

مدیرکل امور بازرگانی خارجی بانک مرکزی در خصوص قیمت روز ارز بازار آزاد وی گفت: این نرخ ها مبنای واقعی متناسب با روند کسب و کار کشور ندارد. چند سالی است که با وجود تحریم ها تمام نیازهای وارداتی تامین شده است و آمار عملکرد امسال نیز این را ثابت می کند چرا که عملکرد امسال 30 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه برخی عوامل غیرواقعی باعث این مسائل شده است، تصریح کرد: در مرداد ماه سال 98 نیز شاهد رفتارهای مشابه در بازار سرمایه بوده ایم. از نظر روند تجارت و اجزای آن، وضعیت تجارت کشور در سال جاری بهتر از سال گذشته بوده است.

به گفته مدیرکل امور بازرگانی خارجی بانک مرکزی، ارقام ارزی فعلی کاملا حبابی است و ارز مورد نیاز کشور به اندازه کافی وجود دارد. وی می گوید: بانک مرکزی به زودی تغییراتی را در امور ارزی کشور اعمال و اعلام خواهد کرد که قطعاً به بهبود معاملات و تامین نیازهای ارزی کشور می انجامد.