به گزارش اخبار اقتصادی، گواهی سپرده سکه در مبادله کالا شنبه ترش شروع شد. در این روز تمامی نمادها معامله شدند تبادل محصولات ایران که مبتنی بر دارایی های ارزی بودند با افت قیمت مواجه شدند، بنابراین بازار مذکور به خوبی نشان می دهد که همچنان دست بالا را در پیگیری متغیرهای اقتصادی ایران دارد.

بازگشت به کانال 27 میلیونی

دلیل این کاهش قیمت چیزی جز یک عقب گرد نبود. قیمت سکه 27 میلیون تومان در میانه کانال باعث دو برابر شدن حجم معاملات در گواهی سپرده سکه نسبت به دو روز پایانی هفته قبل شد. بر این اساس معاملات روز گذشته در حالی لغو شد که حجم معاملات در نماد ارزی اصفهانی از محدوده 68 هزار واحدی به حدود 154 هزار واحد رسید. ظاهراً برخلاف 100 درصد فروشندگان واقعی، 98 درصد خریداران که سر سفره مردم عادی بودند، دلشان به انتظارات تورمی گره خورده است. افزایش قیمت ارز آنها در آینده خوشحال هستند. چون فقط 2 درصد خریدار قانونی جلویشون بود.

بازار آزاد خط داد

در این روز بیشترین امکان صدور گواهی سکه وجود دارد مبادله کالا در تمام نمادها این بود که قطره قیمت سکه که در بازار آزاد نه آنقدر که بتواند گواهی این دارایی را در بازار مذکور بفروشد. اما افت قیمت ملک مذکور به 27 میلیون و 850 هزار تومان خواهد رسید. در معاملات تبادل قیمت ماده اولیه حدود 27 میلیون و 770 هزار تومان بود که البته افت قیمت در نمادهای مختلف متغیر و میزان آن بین 3.3 تا 3.9 درصد بود.

همه زیر سر سیاست.

اما چه شد که در هفته های اخیر به یکباره دلیلی برای افت شدید قیمت در بازار سکه کالایی پیدا شد؟ دلیل این امر را در کاهش قیمت دلار به دلیل کاهش ریسک های سیاسی می دانیم که در روزهای اخیر در قالب تبادل زندانیان ایران و آمریکا خود را نشان داده است. اخبار دریافتی از برخی منابع در این خصوص طی روز شنبه منتشر شد قیمت دلار از حدود 50 هزار تومان به 48 هزار تومان در وسط کانال که طبیعتا خبر خوبی برای بازارهای دارایی اعم از ارز و بورس اوراق بهادار بنابراین در این روز شاهد آن بودیم کاهش قیمت ارز. واضح است که هر دو در بازار سکه در بورس نیز نمایش داده شد. روند شکل گرفته در ریزش قیمت سکه و سهام باعث شد روز قبل شاهد ریزش قیمت نمادهای قابل معامله در صندوق های کالایی باشیم که مشابه ریزش قیمت سکه بود و تفاوت چندانی نداشت.