بازار ارز روز شنبه دو نیمه داشت: در نهایت در نیمه اول مقاومت مهم بین 49 هزار و 600 تا 700 تومان بود. دلار هرات ورشکست شد و قیمت دلار در نیمه دوم کاهش یافت. قیمت دلار هرات که روز جمعه پشت خط 49 هزار و 650 تومان بسته شده بود، معاملات بالای این خط را در روز شنبه در بازار آغاز کرد و در ابتدای بازار خط مقاومت را شکست. بازار فارکس هرات در نیمه اول به 49 هزار و 900 تومان رسید، اما نتوانست تثبیت شود و با قیمت 49 هزار و 650 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار تهران نیز افزایش یافت و در مرز 50 هزار تومان معامله می شد اما نتوانست وارد این کانال و پیشروی شود.

معامله گران در خصوص افزایش قیمت دلار در روز شنبه گفتند که زمان افزایش قیمت در بازار ارز فرا رسیده است. گمانه زنی های مختلفی در بازار مبنی بر کاهش قیمت شبانه روز به وجود آمد. برخی تصور می کردند در سلیمانیه تزریق ارز صورت گرفته و این تزریق مانع از ادامه افزایش قیمت دلار شد. برخی معتقد بودند کانال 50 هزار شات خط قرمز بازارساز است و اجازه ورود به آن را نمی دهند. برخی می گویند که قیمت دلار به مقاومت برخورد کرد و باید اصلاح می شد تا ادامه یابد. اما اتفاق آشکار روز شنبه جدا شدن مسیر طلا از افزایش قیمت دلار بود. گروهی معتقدند به همین دلیل طلای مذاب مانع از رشد بازار شده است.

در خصوص فضای اطلاعاتی و مبانی بازار می توان گفت که اخبار و رویدادهای سیاسی پیش آمده در خصوص این توافق چند وجهی است و هر یک با توجه به موقعیت تجاری خود آن اخبار را منتشر می کند. به عنوان مثال برخی موافق هستند و تنش بین ایران و آمریکا را کاهش داده و افزایش می دهند صادرات نفت ایران خاطرنشان می کند که بر خلاف نظرات منفی، خبر جریمه شرکت کشتیرانی یونان برای حمل نفت ایران به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس کل بانک مرکزی صبح شنبه گفت: گسترش استفاده از ارز محلی به سایر کشورهای منطقه موضوعی است که در دست بررسی کارشناسی است و به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود. فعالان بازار در نگاه اول اجرای آن را مستلزم انعقاد قرارداد پولی دوجانبه دانستند و این سوال را هم داشتند که چه کسی به جای دلار روبل یا لیر می پذیرد؟ در واقع نظر او این بود که بخشی از این ارز گردشگری در دست خریدار باقی می ماند و این ارزها آنقدر پایدار نیستند که به عنوان سرمایه گذاری دیده شوند. برای معامله گران، ارزی که در بازار در نوسان است به عنوان ذخیره ارزش شناخته نمی شود. مانند دینار عراق که در عرض دو هفته بعد از اربعین تقریباً 4000 تومان از ارزش بازار خود را از دست داد. یا مثلا در 9 ماه روبل 60 درصد در برابر دلار کاهش یافت. گروهی از معامله گران معتقدند این سیاست باعث افزایش تقاضا برای دلار می شود.

کارشناسان فنی می گویند بازار سه مسیر دارد. اول: بازارساز با انواع ابزارها آن را کنترل می کند و نمی گذارد قیمت دلار وارد 50 هزار تومان شود.

مسیر دوم بازگشت به مدار صعودی با اصلاح قیمت در روز شنبه و شکستن مقاومت آن و رسیدن به اهداف این موج صعودی است. از این حیث هدف دلار کانالی 52 هزار تومان، ارز کانالی 29 میلیون و طلای آب شده 10 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

راه سوم این است که قیمت ها را در همان محدوده نوسان نگه دارید.

شنبه بازار دو امتیاز داشت. اولین نکته این بود که پس از پایان اربعین، قیمت هر هزار دینار در بازار ایران به 31 هزار تومان کاهش یافت. قیمت هزار دینار در سه هفته مانده به اربعین به 35 هزار تومان رسید.

دومین مورد در بازار 11000 سال زندان برای یک جنایتکار ترک است. مقامات قضایی ترکیه روز شنبه، مدیر بورس اوراق بهادار 29 ساله ارز دیجیتال ورشکسته Todex را به جرم پولشویی، کلاهبرداری و جرایم سازمان یافته مجرم اعلام کرد و او را به 11196 سال زندان محکوم کرد.