• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

سه سیاست کلیدی برای توسعه صادرات مواد معدنی ایران

  • کد خبر : 38775
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۲۹
سه سیاست کلیدی برای توسعه صادرات مواد معدنی ایران

در چارچوب چهارمین روز از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) در غرفه مجتمع دنیای اختاز، پنل «جایگاه محصولات معدنی ایران در بازارهای جهانی» با حضور متخصصان در این بخش

ایران با داشتن ذخایر عظیم معدنی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک قدرت معدنی در جهان دارد. اما با وجود این مزیت، این کشور در زمینه صادرات محصولات معدنی با چالش های زیادی مواجه است. نبود بنادر، جاده‌ها و راه‌آهن مجهز برای انتقال محصولات معدنی به بازارهای بین‌المللی در کنار تحریم‌ها، ایران را نتواند به جایگاه‌های قابل قبولی در بازار جهانی دست یابد.

ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو همزمان با دومین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا برگزار شد و فعالان اقتصادی دو طرف توانستند با بازارهای یکدیگر آشنا شوند، اما آیا این دو رویداد می توانند تجارت را توسعه دهند؟ روابط ایران و قاره بزرگ آفریقا چه به ارمغان می آورد؟ سوالی که کارشناس بازار بین المللی فولاد به آن پاسخ منفی داد. کیوان جعفری تهرانی در این پنل با اشاره به اینکه برخی از کشورهای آفریقایی که وزرای آنها در این دو رویداد حضور داشتند، در مرکز این قاره قرار دارند و مرز دریایی ندارند، گفت: این موضوع صادرات فرآورده های معدنی ایران به این کشورها را با چالش مواجه می کند چرا که حمل و نقل دریایی یکی از مقرون به صرفه ترین و راحت ترین مسیرهای حمل و نقل برای حمل حجم زیاد کالا است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: انتخاب صحیح کشورهای هدف برای برقراری روابط و همکاری های بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته مهرداد اکبریان، در شرایط کنونی که ایران با چالش های مختلفی از جمله تحریم ها و مشکلات اقتصادی مواجه است، باید در تعامل با سایر کشورها منافع ملی را در اولویت قرار داد و از دادن امتیاز بدون دریافت امتیاز متقابل پرهیز کرد.

در ادامه این پنل، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، صادرات را بخش مهمی از تولید دانست و گفت: اگر درهای بازارهای جهانی باز شود، تولید و اشتغال رشد خواهد کرد. بهرام شکوری در ادامه به سه سیاست کلیدی توسعه صادرات ایران شامل «توسعه و گسترش صادرات»، «سیاست صادرات محور» و «سیاست جایگزینی» اشاره کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38775

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.