به گزارش اخبار اقتصادی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، قانون «اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاح شده پنجم» را ابلاغ کرد. بهمن 1401».

هفته گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از تصویب طرح اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان خبر داد.

طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی سال گذشته به تصویب نمایندگان رسید و جایگزین قانون بیمه کارگران ساختمانی مصوب 1392 شد. قانونی که نمایندگان در سال گذشته تصویب کردند به شرح زیر است: «سازمان تامین اجتماعی. موظف به دریافت 7 درصد حق بیمه قسمت بیمه شده از کسر حق بیمه کارگران دارای پروانه فنی است که مستقیماً در امر ایجاد یا توسعه، ساخت یا افزایش زیربنای ساختمان، نوسازی ساختمان، تعمیرات اساسی فعالیت می کنند. یا تخریب آن و دریافت حق بیمه از قسمت کارفرمای مربوط به محل مساحت (متر) ساخت و ساز، این کارگران را ایمن کند.

اما مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را مغایر با سیاست های کلی نظام تشخیص داد و مجددا این مصوبه برای اصلاح به مجلس بازگردانده شد. این مصوبه پس از دو بار رفت و برگشت در نهایت به تایید شورای نگهبان رسید.

مصوبه مجلس که به تایید شورای نگهبان رسیده است به شرح زیر است:

ماده واحده – بند «الف» و تبصره های 1 و 2 و 4 آن و بندهای «ج» و «ز» و «ح» ماده 5 قانون تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی در تاریخ 5 بهمن 1401 به شرح زیر اصلاح شد.

الف- سازمان تامین اجتماعی موظف است از قسمت بیمه شده کسر حق بیمه کارگران دارای پروانه فنی که مستقیماً به عنوان کارگر شاغل هستند معادل 25% از کل حق بیمه، 7 درصد حق بیمه دریافت کند. . برای صدور مجوز ایجاد یا توسعه، ساخت یا افزایش تراکم ساخت، تخریب و نوسازی ساختمان و تعمیرات اساسی به عنوان بخشی از مالک، برای اطمینان از کارگران.

در صورت تامین نشدن منابع لازم برای گسترش پوشش بیمه ای کارگران، با تصویب هیأت وزیران، مجموع آورده ها تا سقف 30 درصد و سالانه حداکثر معادل 2.5 درصد قابل افزایش است.

تبصره 1: برای ساخت و ساز در محدوده روستاها با مجوز مسئولین روستا معادل 10 درصد کل هزینه صدور پروانه به عنوان سهم مالک خواهد بود.

تبصره 2- برای ساخت و ساز در خارج از محدوده روستاها (حوزه اداری) و در داخل مجتمع ها و شهرک های کشاورزی، نواحی صنعتی و مناطق ویترین توریستی با مجوز سازمان های معتمد باید با توافق روستا یا نزدیک ترین شهر انجام شود. بسته به مورد ممکن است باشد.

تبصره 3- احداث مساجد، حسینیه‌ها، عبادتگاه‌ها و ساختمان‌های مربوط به سرانه ارتقای خدمات عمومی آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و فرهنگی، حق استفاده دائمی از آنها طبق آیین‌نامه اجرایی تصویب می‌شود. توسط هیأت وزیران ظرف مدت شش ماه در اختیار نهادهای متولی ارائه خدمات عمومی قرار می گیرد و از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف هستند.

تبصره 4: مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت این گونه عوارض معاف هستند. آیین نامه اجرایی این تبصره که شامل نحوه شناسایی افراد مشمول این تبصره بر اساس میزان درآمد و دارایی آنها است، توسط وزارت کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد تهیه شده است. امور و دارایی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این بند به تصویب هیأت وزیران می رسد.

ج- سازمان تأمین اجتماعی موظف است برای کلیه عملیات مالی موضوع این قانون حساب واحد ایجاد کند و وجوه حاصل از درآمدهای حاصله و سرمایه‌گذاری شده و سود حاصل از سرمایه‌گذاری را صرفاً برای بیمه کارگران ساختمانی و گزارش عملکرد درآمد استفاده کند. هزينه ها و خسارات پرداختي افراد، هر سه ماه يكبار شمول را جداگانه به كميسيون هاي اجتماعي و عمران مجلس تقديم كنيد.

هـ- سازمان تامین اجتماعی موظف است پس از احراز مدارک و احراز اشتغال به کار ساختمانی، کارگران ساختمانی متقاضی را تحت پوشش بیمه قرار دهد.