• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

سهم اندک خدمات در اشتغال زنان سیستانی

  • کد خبر : 36152
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
سهم اندک خدمات در اشتغال زنان سیستانی

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد که علیرغم سهم زنان در بخش خدمات 63 درصدی از کل اشتغال زنان در پاییز 1402، کهگیلویه و بویراحمد از نظر کمیت اشتغال زنان پیشتاز استان‌ها است. در بخش خدمات از این نظر استان سیستان در انتهای جدول قرار دارد.

اخبار اقتصادی، حدود 63 درصد از زنان شاغل کشور در بخش خدمات شاغل هستند که نسبت به سال گذشته بیش از 5 درصد افزایش داشته است. زیرا نسبت زنان شاغل در بخش خدمات در هر استان متفاوت بوده و همچنین شدت تغییرات این نسبت در استان ها نیز متفاوت بوده است.

درخشش بانوان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه خدمات

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، در بخش خدمات، استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 82.4 درصد زنان شاغل رتبه نخست را در بین استان های کشور دارد. سپس مشاهده می شود که استان های سمنان و فارس به ترتیب با 79.6 و 77.7 درصد زنان شاغل در بخش خدمات رتبه های دوم و سوم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده اند.

اگرچه بیش از 62.8 درصد زنان کارگر ایران در پاییز 1402 ارزش افزوده تولید کردند، اما استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان و کردستان کمترین نسبت زنان شاغل در خدمات را در بین استان ها به ثبت رساندند. مشاهده می شود که نسبت زنان شاغل در بخش خدمات در این استان ها به ترتیب 38، 43.7 و 46.6 درصد بوده است.

تغییر در نسبت زنان کارگر در بخش خدمات در برخی ولایات

علاوه بر این موضوع، می توان به این نکته اشاره کرد که بیشترین افزایش نسبت زنان شاغل در بخش خدمات در استان خراسان رضوی رخ داده است. بررسی ها نشان می دهد که این نسبت در خراسان رضوی به 56 درصد رسیده است که نسبت به پاییز سال 1401 بیش از 21 درصد افزایش داشته است و پس از آن اردبیل و گیلان به ترتیب با 14 و 11 درصد افزایش و به ثبت رسیده اند. مشارکت 49 و 66 درصدی در پایان پاییز 1402.

از سوی دیگر استان های لرستان و کرمانشاه بیشترین کاهش را در سهم زنان فعال در بخش خدمات داشته اند که هر کدام به ترتیب با 15 و 8 درصد کاهش به نسبت 50 تا 48 درصد رسیده اند.

ثانیاً کرمان بیشترین کاهش سالانه را در نسبت زنان شاغل داشته است که امسال نسبت 47 درصدی را به ثبت رسانده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36152

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.