• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

سهم استخراج ارز دیجیتال و هوش مصنوعی در تقاضای برق تا سال 2025 از کل مصرف برق ژاپن.

  • کد خبر : 43108
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
سهم استخراج ارز دیجیتال و هوش مصنوعی در تقاضای برق تا سال 2025 از کل مصرف برق ژاپن.

مراکز داده و استخراج ارزهای دیجیتال در حال حاضر 2 درصد از مصرف جهانی برق و نزدیک به 1 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهند و ردپای آنها در حال افزایش است.

دارایی های رمزنگاری شده و هوش مصنوعی چه مشترکاتی دارند؟ هر دو نیاز به انرژی زیادی دارند.

به گزارش EcoIran، با توجه به برقی که توسط تجهیزات پرقدرت برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده استفاده می شود، تراکنش بیت کوین تقریباً به همان مقدار برقی نیاز دارد که یک فرد متوسط ​​در غنا یا پاکستان در سه سال مصرف می کند. به دلیل مصرف انرژی مراکز داده هوش مصنوعی؛ پرس و جوهای ChatGPT 10 برابر بیشتر از جستجوی گوگل به قدرت نیاز دارند.

تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که استخراج ارز دیجیتال و مراکز داده در مجموع ۲ درصد از تقاضای جهانی برق در سال ۲۰۲۲ را تشکیل خواهند داد. طبق پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، این درصد احتمالاً در سه سال آینده به ۳.۵ درصد خواهد رسید. این مقدار معادل مصرف برق فعلی ژاپن است که پنجمین مصرف کننده بزرگ برق در جهان است.

اثرات زیست‌محیطی این فعالیت‌ها بدون در نظر گرفتن منافع اجتماعی و اقتصادی، یک نگرانی عمده است. یک مقاله تحقیقاتی جدید از صندوق بین‌المللی پول نشان داد که استخراج ارز دیجیتال می‌تواند معادل 0.7 درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی را تا سال 2027 به خود اختصاص دهد. تخمین زده می شود که انتشار کربن از این دو بخش در سال 2027 به 450 میلیون تن برسد، یعنی 1.2 درصد کل جهان.

سیستم مالیاتی یکی از راه هایی است که می تواند شرکت ها را به سمت کاهش انتشار آلاینده ها سوق دهد. بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، مالیات مستقیم 0.047 دلاری به ازای هر کیلووات ساعت می تواند صنعت ماینینگ کریپتو را مجبور کند تا انتشارات خود را مطابق با اهداف جهانی کاهش دهد. اگر تأثیر آلودگی هوا بر سلامت محلی نیز در نظر گرفته شود، نرخ این مالیات به 0.089 دلار افزایش می یابد که معادل افزایش 85 درصدی میانگین قیمت برق برای معدنچیان است. چنین مالیاتی می تواند درآمد سالانه دولت را به میزان 5.2 میلیارد دلار در سطح جهان افزایش دهد و انتشار گازهای گلخانه ای را تا 100 میلیون تن در سال کاهش دهد (تقریباً معادل انتشار فعلی بلژیک).

برای مراکز داده، مالیات هدف بر مصرف برق آنها باید 0.032 دلار به ازای هر کیلووات ساعت یا 0.052 دلار با در نظر گرفتن هزینه های آلودگی هوا باشد. این مقدار کمی پایین‌تر از ارزهای دیجیتال است زیرا مراکز داده معمولاً در مکان‌هایی با برق سبزتر قرار دارند. این سیستم مالیاتی می تواند تا 18 میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کند.

وضعیت فعلی برعکس است: بسیاری از مراکز داده و ماینرهای رمزنگاری از معافیت های مالیاتی سخاوتمندانه و مشوق های درآمد، مصرف و دارایی بهره مند می شوند. با در نظر گرفتن آسیب های زیست محیطی، اشتغال کم و فشار بر شبکه برق (که می تواند قیمت ها را برای خانوارها افزایش دهد و تقاضا برای کالاهای کم آلاینده مانند وسایل نقلیه الکتریکی را کاهش دهد)، مزایای خالص این طرح ها در بهترین حالت مشخص نیست.

مشوق های سیاسی

از سوی دیگر، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌تواند به استفاده هوشمندانه‌تر و کارآمدتر از انرژی منجر شود، که برخی معتقدند می‌تواند به کاهش تقاضای برق کمک کند. سیاست‌های درست همچنان می‌تواند توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی با اثرات اجتماعی مثبت را در عین رسیدگی به آسیب‌های زیست‌محیطی تشویق کند.

برای سیاستگذاران، قیمت کربن به طور کلی هماهنگ در بین کشورها بهترین راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهد بود زیرا مصرف سوخت فسیلی را کاهش می دهد، منابع پاک تر برق را تشویق می کند و کارایی انرژی را بهبود می بخشد. . برای محدود کردن گرمایش جهانی به 2 درجه، کشورها باید اقدامات بیشتری معادل افزایش قیمت کربن به 85 دلار در هر تن تا سال 2030 انجام دهند.

در غیاب قیمت جهانی کربن، اقدامات خاص می‌تواند ماینرهای رمزنگاری و مراکز داده را تشویق به استفاده از تجهیزات کم‌مصرف‌تر کند و حتی می‌تواند انگیزه پذیرش استخراج ارز دیجیتال با کارآمدتر باشد. همچنین تکمیل مالیات بر برق با اعتبار آلایندگی صفر، قراردادهای دوجانبه خرید برق و گواهی‌های احتمالی انرژی تجدیدپذیر مفید خواهد بود.

هماهنگی فرامرزی نیز همچنان مهم است، زیرا اقدامات سختگیرانه تر در یک مکان می تواند مهاجرت به مناطق با استانداردهای پایین تر را تشویق کند.

با توجه به اینکه فرصت مهار افزایش دما به سرعت در حال اتمام است، گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر و اعمال قیمت مناسب کربن به فوریت مورد نیاز است. در همین حال، اقدامات هدفمند، از جمله مالیات، می تواند به کاهش انتشار افزایشی ناشی از استخراج کریپتو و مراکز داده کمک کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43108

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.