به گزارش اخبار اقتصادی، با بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین، قیمت سنگ آهن دریایی آسیا در روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه افزایش یافت. میزان فروش محصولات طویل فولادی مانند تیرآهن در بنادر شمالی این کشور در این روز افزایش یافت و همین امر محرک بازار سنگ آهن شد. به این ترتیب گندله قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با رشد روزانه 1.9 دلار معادل 123 دلار و 75 سنت ارزیابی کرد.

فعالان این بازار از ضرر واردات سنگ آهن با عیار بالا و متوسط ​​به چین خبر می دهند. در این شرایط وضعیت واردات سنگ آهن کم عیار تا حدودی بهتر است و تجار از واردات این محصول متحمل ضرر نمی شوند. اگرچه گزارش‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین وجود دارد، اما فولادسازان چینی همچنان در تولید با ضرر مواجه هستند و بنابراین ترجیح می‌دهند مواد خام با عیار پایین را با نرخ ارزان‌تر خریداری کنند.

گندله در گزارش خود از روند بازار آهن و فولاد چین در 23 بهمن به بهبود بازار فروش خانه دوم در برخی مناطق چین اشاره کرد. این موضوع می تواند نشان دهنده بهبود چشم انداز بازار املاک در این کشور باشد. این در حالی است که سایر منابع گندله تاکید کردند که میزان فعالیت ساختمانی در چین در شرایط فعلی نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است و بهبود این بخش با محرک های حمایتی دولت نیاز به زمان بیشتری دارد.

زغال سنگ استرالیا گران شد

قیمت زغال سنگ استرالیا برای مشتریان آسیایی در 14 فوریه به دلیل افزایش تمایل به خرید افزایش یافت. حق بیمه Platts به ازای هر تن زغال سنگ صادراتی FOB استرالیا 385 دلار در هر تن ارزش گذاری شد که روزانه 5 دلار افزایش داشت. یک تاجر هندی از افزایش تقاضا برای زغال سنگ استرالیا خبر داده است، او می گوید که موجودی زغال سنگ اکثر واحدهای فولادی به شدت کاهش یافته است و بنابراین بازار با رشد تقاضا مواجه شده است که از افزایش قیمت زغال سنگ حمایت می کند.

یکی دیگر از بازرگانان با اشاره به افزایش عرضه زغال سنگ با مبدا آمریکا از ادغام این محصول با کیفیت های مختلف و از منابع مختلف توسط فولادسازان با هدف کاهش هزینه های تولید در پی افزایش قیمت زغال سنگ متالورژی استرالیا خبر داد.

زغال سنگ متالورژیک تحویلی به بنادر چین نیز در 14 فوریه با رشد قیمت مواجه شد و Platts Premium این محصول را با ثبت رشد روزانه یک دلاری 336 دلار در هر تن ارزیابی کرد. در حالی که محدودیت های عرضه از رشد قیمت زغال سنگ استرالیایی صادر شده به بنادر چین حمایت کرد. اما قیمت این محصول در بازار داخلی چین تغییری نکرد. فعالان این بازار منتظر آغاز دور جدید کاهش قیمت زغال سنگ داخلی هستند و به همین دلیل فعلا از خرید خودداری می کنند.

ضایعات وارداتی به ترکیه کاهش یافت

قیمت قراضه ترکیه وارداتی از طریق دریا در 14 فوریه به دنبال فروش یک محموله 45000 تنی مبدأ ایالات متحده آمریکا با نرخ 418 دلار در هر تن کاهش یافت. این افت قیمت در حالی در این بازار رخ داد که برخی از فعالان بازار پس از زلزله 15 بهمن ماه دست از کار کشیده اند. با این حال، این احتمال وجود دارد که ظرف چند روز آینده میزان تجارت در بخش فولاد به ویژه از سوی واحدهای فولادی مستقر در مناطق ازمیر و مرمره افزایش یابد.

گندله پس از تایید فروش یک محموله قراضه با نرخ 418 دلار در هر تن، قیمت هر تن قراضه وارداتی به ترکیه برای روز سه شنبه را با ثبت کاهش روزانه 9.5 دلار به 418 دلار در هر تن برآورد کرد.

البته برخی از دلالان ضایعات آمریکایی معتقدند این فروش با تخفیف ضایعات به یک روتین تبدیل نخواهد شد. در این شرایط تنها بازرگانی که حاضرند کالاهای خود را با این نرخ بفروشند کسانی هستند که برای دریافت وجه عجله دارند. اما با توجه به بهبود فصلی بازار قراضه داخلی در ایالات متحده از ماه مارس، بعید است که سایر تجار تمایلی به فروش کالاهای خود با این نرخ داشته باشند.