به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت نهایی دلار در هفته گذشته کمتر از قیمت اولیه خود بود و بنابراین روند قیمت دلار در هفته قبل، به طور کلی نزولی بود.

دلیل روند نزولی دلار در این هفته بیش از آن سیاسی بود، چرا که با وجود برخی اخبار منفی درباره ایران، برخی اخبار دیگر نیز حکایت از روابط دیپلماتیک دارد.

سفر هفته گذشته وزیر خارجه عمان به ایران یکی از مواردی است که وجود دیپلماسی با غرب را تایید می کند. تنها یک روز پس از این سفر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که آمریکایی ها به عراق 120 روز معافیت داده اند که طی آن عراق می تواند هزینه برق ایران را از طریق بانک سوم غیر عراقی پرداخت کند. اگرچه وزیر برق عراق مدعی بی اطلاعی از این موضوع بود، اما متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این خبر را تایید کرد.

پس از سفر وزیر خارجه عمان، مصر از تعاملات مثبت با ایزان خبر داد که انتظارات بازار ارز و طلا را کاهش داد، البته برخی اخبار نیز خوب است. بازار فارکس نه به این دلیل که طبق گزارش بانک مرکزی، سهم پول از نقدینگی ایران به رکورد یازده ساله رسیده است. پول یکی از اعضای مخرب نقدینگی در بازارها است، زیرا با افزایش مشارکت پول در نقدینگی، قدرت تخریب نقدینگی با ورود به بازارها افزایش می یابد. با افزایش شتاب، جریان پول پرقدرت می تواند موانع مقاومت را یکی پس از دیگری بشکند. بازار فارکس به همین دلیل، تحلیلگران به آمار منتشر شده از نقدینگی و سهم پول در نقدینگی اشاره کردند.

حباب درهم فرو ریخت

یکی از مواردی که در کنترل نرخ ارز و تایید باز بودن دست بازارساز به قدری باز است که راحتتر بازار را کنترل می کند، بهبود وضعیت معاملات درهم است، تحقیقات در مورد معاملات و حباب درهم نشان می دهد که دست بازارساز در این بازار باز شده و پیشنهاد بازارساز باعث کاهش حباب درهم شده است.

حباب درهم در معاملات روز پنجشنبه وارد کانال 300 تومان شد. مقایسه روند حباب درهم نشان می دهد که در کوتاه مدت، انتظارات بازار ارز و درهم نزولی است.

تحلیل تکنیکال درهم نشان می دهد که پس از شکسته شدن خط روند صعودی، درهم حمایت 13200 و 12900 تومانی را پیش رو دارد. مقاومت 13600 تومانی هم در صورت صعود روند وام مسکن جلوی آن است.

مقاومت یک چهارم چقدر است؟

طلا و ارزها نیز از این روند نزولی در امان نمانده اند. سکه امامی علیرغم افزایش ارزش ذاتی، در هفته قبل 2.8 درصد در برابر خریداران از دست رفت و حباب آن وارد کانال 16 درصد شد. بررسی نمودار ربع سکه حاکی از آن است که در محدوده اشباع فروش قرار دارد، ربع سکه خط روند صعودی خود را از دست داده و 9.5 میلیون تومان و 9.2 میلیون تومان حمایت می شود. مقاومت های 10.000.000 و 10.000.000 تومانی از مهم ترین مقاومت های پیش روی سه ماهه در کوتاه مدت هستند.

شرط سبز شدن بورس

بازار سرمایه از تصمیمات اتخاذ شده خرسند نیست، تصمیمات اخیر دولت در این بازار باعث افزایش هزینه شرکت ها می شود و برخی تحلیلگران اتخاذ چنین رویکردی از سوی سیاست گذار اقتصادی را ناشی از نگرانی از پوشش کسری بودجه می دانند.

اما تثبیت نرخ ۷ هزار تومانی خوراک پتروشیمی ها در این مدت بیشترین تاثیر منفی را بر بازار سرمایه گذاشت و عدم اصلاح در پایان هفته قبل باعث افت شاخص کل شد. شاخص کل از محدوده اشباع فروش RSI بازگشته است و در صورت مثبت بودن گزارش های شرکت ممکن است بازار سرمایه را نجات دهد. مقاومت های پیش روی شاخص در محدوده دو میلیون و 80 هزار واحد و دو میلیون و 150 هزار واحد است اما در صورت روند نزولی. شاخص عمومی که حمایت یک میلیون و 60 هزار واحد ادامه دارد شاخص عمومی است.