به گزارش اخبار اقتصادی، هفته گذشته یک رسانه اسرائیلی از آغاز اجرای توافق نانوشته ایران و آمریکا خبر داد و اخیرا یکی از مقامات اسرائیلی مدعی شد ایران غنی سازی اورانیوم خود را تا حد مشخصی محدود کرده است.

این داده های خبری و اطلاعاتی در فضای راکد ماه محرم باعث شد تا بازار ارز در هفته جاری با افت شروع به کار کند. این در حالی است که نمودارها در بازار ارز و طلا نیز سیگنال نزولی دادند و به کمک معامله گران آمدند تا این هفته همه چیز در برابر دلار و طلا باشد.

مهمان ناخوانده بازار

بازار ارز نیز اواسط هفته پذیرای یک مهمان ناخوانده بود که بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان به ایران آمد. عمان به عنوان میانجی در مذاکرات شناخته می شود و بررسی سوابق معاملات ارزی نشان می دهد که نتیجه سفر مقامات عمانی اغلب کاهش بیشتر دلار تهران بوده است.
پس از سفر پادشاه عمان به ایران که قیمت دلار را شوکه کرد، بازار ارز نگاه منفی به سفر وزیر امور خارجه عمان داشت. اگرچه اخبار زیادی از جزئیات سفر وزیر امور خارجه عمان منتشر نشد، اما وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که مسقط در تلاش است تا نقطه نظرات را نزدیک‌تر کند تا همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام بازگردند و از این حیث، ابتکارات عمان پیشبرد، بحث و تبادل نظر شد.

البته به نظر می رسد وزیر خارجه عمان با دست پر به ایران آمده است چرا که رویترز یک روز پس از سفر وی به ایران از موافقت آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با پرداخت پول برق ایران به عراق نوشت. رویترز مدعی شد که بلینکن به عراق 120 روز معافیت داده است تا پول برق ایران را از طریق یک بانک شخص ثالث و غیرعراقی پرداخت کند، هرچند زیاد علی فاضل وزیر برق عراق گفت که هیچ رسید رسمی برای این خبر دریافت نکرده است، اما این خبر در پی سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران به عنوان نشانه نزولی برای دلار تلقی شد.
البته اظهارات احمد ابوزید سخنگوی وزارت امور خارجه مصر درباره تعاملات با ایران از بازار ارز محو نشد، زیرا موضوع از سرگیری روابط ایران و مصر پس از چهار دهه با میانجیگری عمان انجام می شود و سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه مصر پس از سفر بازرگانان عمانی به بازار ارز قدرت را افزایش داد.

سمت و سوی انتظارات در بازار ارز چیست؟

حباب درهم که همیشه برای بررسی انتظارات معامله گران بنیادی در بازار ارز مهم است، در هفته جاری روند کاهشی را طی کرده و در ابتدای هفته با افت بیش از 64 درصدی از نزدیک محدوده 1000 تومانی به کانال 300 تومان رسیده است.

بررسی مقدار حباب درهم نشان می دهد که به دلیل انتظارات در بازار ارز، کوتاه مدت نسبت به بلندمدت نزولی تر شده است. میانگین حباب درهم در دوره شش ماهه حدود 1000 تومان است اما در دوره ماهانه و هفتگی میانگین حباب درهم در کانال 700 تومان است. حباب درهم در روز پنجشنبه به 351 تومان رسید که میزان حباب شش ماهه را با یک روز مقایسه می کند و موید نزولی بودن جریان انتظارات در کوتاه مدت است.

روند معکوس ارزش ذاتی و قیمت سکه امامی

بررسی حباب سکه اطلاعات جالب تری دارد، در حالی که طلا در دوره گزارش 24 دلار در هر اونس نسبت به هفته قبل افزایش داشت، اما سکه امامی بیشترین بازدهی منفی را در این هفته به صاحبان خود داد.

IMG_20230721_101332_208

صاحبان سکه امامی در هفته جاری 2.8 درصد زیان کردند، این در حالی است که ارزش ذاتی سکه امامی در روز پنجشنبه 8 تیرماه نسبت به مدت مشابه هفته قبل بیشتر از ارزش ذاتی بود و به این ترتیب حباب سکه 2.7 درصد کاهش یافت. حباب سکه امامی این هفته از کانال 19 درصد آغاز و در کانال 16 درصد به پایان رسید. مقایسه و تحلیل حباب درهم از ترم به هفته نیز موید این است که جهت جریان انتظارات در کوتاه مدت در حال حاضر نزولی است.

وجه مشترک معامله گران در بازار فارکس

زیان این هفته با همه معامله گران در بازار فارکس و طلا تقسیم شده است. اسکناس های آمریکا با 1 درصد کمترین ضرر را متحمل شدند، خریداران سه ماهه 2.6 درصد در این هفته و دلالان طلای 18 عیار شاهد کاهش 1.2 درصدی قیمت طلا در هفته بودند.