• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

سقوط آزاد دلار/ سکه گرمی تک‌روی کرد

  • کد خبر : 39288
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
سقوط آزاد دلار/ سکه گرمی تک‌روی کرد

اکوایران: دلار تهران در هفته جاری کاهش یافت و ارز گرم تنها چیزی بود که در بازار ارز و طلا افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی در هفته جاری از تشکیل بازار ارز خبر داد که در آن صادرکنندگان خرد می توانند ارز خود را تامین کنند. این بازار به منظور بهبود و تسهیل تسویه تعهدات ارزی این گروه ایجاد شد. از اواخر خرداد ماه به بهره برداری می رسد.

اتاق ایران از فعال شدن مجدد کمیته ارزی خبر داد. در گذشته، این کمیته زمینه را برای ایجاد زبان مشترک بین سازنده بازار فارکس و تولیدکنندگان فراهم می کرد. یعنی در حین سیاست گذاری، دغدغه های تولیدکننده را به بازارساز اطلاع می دهد و به دنبال ایجاد زمینه و شرایطی است که خواسته های سیاست گذار را برآورده کند. با راه اندازی مجدد کمیته ارزی به نظر می رسد شرایط برای پیگیری دغدغه تولیدکنندگان فراهم شده است.

این هفته نیز مجلس تعطیلی شنبه ها را تا تایید شورای نگهبان تصویب کرد. فعالان اقتصادی از این تصمیم استقبال کردند و علی اصغر جمعه ای از اعضای هیئت نمایندگان مجلس ایران نیز این اقدام مجلس را مورد توجه قرار داد. مسئول

هفته گذشته هند و ایران برای توسعه بندر چابهار به توافق رسیدند و قراردادی 10 ساله امضا کردند. پس از این توافق، آمریکا برای هند خط و نشان کشید، اما هند اعلام کرد که این توافق به نفع کل منطقه است.

هند اولین کشور پرجمعیت جهان است که آینده اقتصادی روشنی دارد و ظرفیت ویژه ای برای تجارت با دیگر کشورها دارد، هندی ها از جمله کشورهای آسیایی هستند که روابط خوبی با غرب برقرار کرده اند. کشوری با این وسعت و ظرفیت اقتصادی و روابط خوب با غرب، وقتی از قرارداد خود با ایران دفاع کرد، انتظار افزایش بازار ارز از بین رفت و شرایطی فراهم شد که قیمت ارز در بازار کاهش پیدا کند. زیرا ارز بازار فعلی تحت تاثیر انتظارات در حال رشد است و این خبر توانست انتظارات رو به رشد بازار فارکس را تحت تاثیر بهبود روابط با هند کنترل کند.

در طول هفته کاری، دلار تحت فشار تتر و درهم قرار گرفت و اسکناس ایالات متحده حمایت خود را از 59500 از دست داد.

اسکناس آمریکا بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساند و 3.2 درصد سقوط کرد.

در شرایطی که بازار ارز نزولی بود، افزایش قیمت جهانی اونس طلا مانع از سقوط هماهنگ دلار شد و بازار طلای ذوب شده افت 2.2 درصدی را به ثبت رساند. سکه امامی نیز 2.1 درصد کاهش یافت، اما سکه یک گرمی با بیش از 4 درصد افزایش، تنها عنصر صعودی این هفته با افزایش قیمت بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39288

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.