• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

سرد شدن تب تورم ملکی در پایتخت

  • کد خبر : 43035
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
سرد شدن تب تورم ملکی در پایتخت

اکوایران: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه نهاده های ساختمانی شهر تهران در بهار 1403 کاهش یافت و به حدود 32 درصد رسید.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود میانگین قیمت مصالح ساختمانی در تهران در بهار 1403 را اعلام کرد که در این گزارش همچنین به شاخص قیمت نهاده های ساختمانی برای سال پایه 1389 اشاره شده است و تغییرات آن نشان دهنده تورم مصالح ساختمانی در فصول مختلف

بر اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه و سالانه نهاده های ساختمانی در بهار 1403 نسبت به زمستان سال گذشته کاهش یافته اما تورم فصلی این نهاده ها در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته افزایش یافته است.

به طور کلی تورم نهاده های ساختمانی می تواند بر قیمت واحدهای مسکونی در کشور فشار وارد کند و تورم در بخش املاک و مستغلات اقتصاد را افزایش دهد. به عبارت دیگر افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در نهایت خود را در افزایش قیمت مسکن و کاهش رفاه اجتماعی نشان خواهد داد.

بنابراین کاهش تورم نهاده‌ای سالانه می‌تواند به قیمت بازار ملک نوید دهد که تورم این بخش کنترل‌تر شده و شتاب رشد قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.

افزایش بیش از 6 درصدی تورم بهاره مسکن

مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود تورم نهاده های ساختمانی شهر تهران در بهار 1403 را منتشر کرد که بر اساس این آمار تورم فصلی نهاده های ساختمانی در بهار امسال نسبت به زمستان افزایش یافته است. تورم ورودی فصلی ساخت و ساز در زمستان سال گذشته 6.6 درصد بود و بهار امسال به 12.7 درصد رسید.

از سوی دیگر تورم سالانه و نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی با کاهش مواجه شده است. بر اساس آمارها، تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی از 23.8 درصد در زمستان سال گذشته به 22.7 درصد در بهار امسال کاهش یافته است. یعنی قیمت ملزومات ساختمانی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 22.7 درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه این نهاده ها نیز نشان می دهد که متوسط ​​قیمت نهاده های ساختمانی در 12 ماهه منتهی به بهار امسال نسبت به میانگین قیمت این نهاده ها در مدت مشابه سال قبل 32.1 درصد افزایش قیمت داشته است. اما شتاب افزایش قیمت سالانه در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته کاهشی بوده است. به عبارت دیگر، تورم سالانه نهاده های ساختمانی در زمستان سال گذشته 37.1 درصد بوده و در بهار امسال 4.9 واحد درصد کاهش داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43035

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.