• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

زیان 116 درصدی درآمد مالیاتی دولت با معافیت 40 شرکت

  • کد خبر : 25839
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
زیان 116 درصدی درآمد مالیاتی دولت با معافیت 40 شرکت

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از تسنیم، گزارش های متعددی از سوی برخی شرکت های بزرگ حاکی از معافیت های مالیاتی گسترده این شرکت است. این موضوعی است که چندی پیش رئیس جمهور به آن اشاره کرد. سازمان امور مالیاتی نیز قرار داده شد

به این معنا سیدهادادی سبانیان گفت: در سال 1400 تنها 40 شرکت از 150 هزار میلیارد شرکت داشتند. معافیت مالیاتی آنها همچنین در اظهارنظر دیگری گفتند که دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه معافیت های مالیاتی شرکت های بزرگ را حذف کرد.

لازم به ذکر است که در شرایط و قوانین فعلی شاهد معافیت های مالیاتی گسترده در اقتصاد ایران هستیم به طوری که به گفته مدیرکل دیوان محاسبات معافیت مالیاتی این رقم حدود 460 میلیارد تومان و تقریبا برابر است. مقدار مالیات دریافتی در حال حاضر

نمونه هایی از معافیت های چند میلیارد تومانی شرکت های مختلف پتروشیمی

بررسی های اولیه انجام شده به طور خاص از برخی شرکت های پتروشیمی فعال در بورس نشان می دهد که آنها از معافیت های مالیاتی چند میلیارد تومانی استفاده کرده اند.

بر این اساس شرکت پتروشیمی جم 1606 میلیارد تومان معافیت مالیاتی داشته است، بنابراین مجموع مالیات و معافیت های این شرکت معادل 2198 میلیارد تومان است. این میزان مالیات پرداختی به معنای پرداخت 5 درصد مالیات به نسبت سود ناخالص است.

پتروشیمی پردیس به همراه این شرکت تنها مشمول 18 میلیارد تومان مالیات و 4608 میلیارد تومان معافیت شده است. به این ترتیب این شرکت درصد بسیار کمی از سود ناخالص خود را به عنوان مالیات پرداخت می کند.

در نمونه ای دیگر، آریا ساسول 502 میلیارد تومان مالیات پرداخت و 1573 میلیارد تومان معافیت دریافت کرد. به این ترتیب کل مالیات و معافیت های این شرکت معادل 2.75 میلیارد تومان است. نسبت مالیات به سود ناخالص این شرکت نیز 4 درصد است.

در نمونه ای دیگر، پتروشیمی نوری مشمول مالیات 132 میلیارد تومانی و 2 میلیارد تومانی معاف است. به این ترتیب مجموع مالیات ها و معافیت های این شرکت معادل ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان است.

در ادامه پتروشیمی مارون 2.92 میلیارد تومان معافیت مالیاتی دریافت کرده و مالیات بر درآمد آن صفر است. علاوه بر این شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز 874 میلیارد تن معافیت مالیاتی دریافت کرد و مالیات بر درآمد شرکت صفر است.

معافیت 116 هزار میلیارد تومانی 40 شرکت بورسی در سال 1401

لازم به ذکر است، بر اساس رصد آمار اولیه مربوط به شرکت های سهامی، 40 شرکت بزرگ فعال در بورس ایران به ارزش 115.8 میلیارد تومان از مالیات معاف شده اند و فقط 56.446 میلیارد تومان باید پرداخت کنند. مالیات.

نمودار میزان معافیت مالیاتی 38 شرکت فهرست شده در سال 1401 نسبت به مالیات بر درآمد به شرح زیر است:

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25839

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.