• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

رکورد بازارهای کالا از ابتدای سال/ کدام کالا بهترین عملکرد را داشت؟

  • کد خبر : 43313
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
رکورد بازارهای کالا از ابتدای سال/ کدام کالا بهترین عملکرد را داشت؟

اکو ایران: شاخص S&P GSCI که به عنوان معیاری برای عملکرد کلی بازار کالا استفاده می شود، از ابتدای سال تا آوریل 12 درصد افزایش یافت، اما پس از آن به رشد سالانه 2.18 درصد کاهش یافت.

اخبار اقتصادی، بازار جهانی کالا در سال جاری نوسانات زیادی را تجربه کرده است. با این حال، قیمت ها تا حد زیادی بالا باقی مانده است. قیمت آب پرتقال و کاکائو در نیمه اول سال به رکورد جدیدی رسید. در حالی که قیمت نفت خام با تغییرات ناگهانی در خاورمیانه در نوسان بود. قیمت طلا همچنان در حال افزایش است، اما فلزات اساسی مانند سنگ آهن کاهش قابل توجهی داشته است.

بر اساس گزارش CNBC، Sabreen Chaudhary، مدیر عامل و رئیس تجزیه و تحلیل کالا در BMI، گفت: “بازارهای کالا تا کنون تحت تاثیر احساسات و نوسانات قرار گرفته اند و به دنبال کوچکترین نشانه امیدی برای صعودهای جدید هستند، اما با کوچکترین نشانه ای. از آنها به ناامیدی فرو می روند.” شاخص S&P GSCI که عملکرد کلی بازار کالا را دنبال می کند، در ماه آوریل تا 12 درصد افزایش یافت، اما پس از آن به رشد سالانه 2.18 درصد کاهش یافت.

بر اساس اطلاعات استخراج شده از FactSet (یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه داده های مالی)، از جمله کالاهایی که تاکنون بیشترین رشد را داشته اند، برخی از محصولات نساجی مانند کاکائو، تخم مرغ، آب پرتقال، لاستیک و قهوه هستند. تحلیلگران به CNBC گفتند که این کالاها به دلیل شرایط نامساعد جوی در مناطق اصلی تولید خود با رشد شدیدی روبرو شده اند.

نمودار زیر بازده کالا را از اوایل سال 2024 تا اواسط آوریل 2024 نشان می دهد.

030530

چرا قیمت طلا به رکورد بالایی رسید؟

بزرگترین برندگان از رالی کالاها

در میان کالاها، کاکائو با 66 درصد افزایش قیمت در سال جاری و معاملات آتی به رکورد 11722 دلار در هر تن در آوریل، پیشتاز است. این افزایش قیمت به دلیل کمبود بذر به دلیل اختلال ناشی از باران های شدید و بیماری ها در تولیدکنندگان عمده ای مانند ساحل عاج و غنا است. دارن استتزل، معاون ارشد کالاهای نرم در کارگزاری StoneX می‌گوید: «در جستجوی فرصت‌های سودآور، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به بازار هجوم آورده‌اند و نوسان قیمت‌ها را حتی بیشتر می‌کند. اگرچه قیمت ها از سطوح بی سابقه کاهش یافته است، اما معاملات آتی کاکائو بالاتر از سطح عادی باقی می ماند. به گفته استتزل، با بهبود شرایط آب و هوایی در غرب آفریقا، بازار کاکائو تا سال 2025 تثبیت خواهد شد، اگرچه او خاطرنشان می کند که بازگشت قیمت ها به سطح قبل از افزایش امسال زمان می برد.

افزایش مجدد آنفولانزای پرندگان در مراکز پرورش طیور در ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها باعث شده است تا امسال قیمت تخم مرغ بیش از 62 درصد افزایش یابد. قیمت لحظه ای یک دوجین تخم مرغ سفید در حال حاضر 3.57 دلار است. تاکنون حدود 18.5 میلیون مرغ تخمگذار در ایالات متحده به آنفولانزای پرندگان مبتلا شده اند. در سمت تقاضا، مصرف کنندگان نیز به طور فزاینده ای به تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین مقرون به صرفه تر تکیه می کنند.

معاملات آتی آب پرتقال در ماه می به بالاترین حد خود رسید و در حال حاضر حدود 4.49 دلار در هر پوند معامله می شود. کاهش تولید در فلوریدا (تولید کننده اصلی آب پرتقال در ایالات متحده) و همچنین شرایط نامساعد آب و هوایی در مناطق کلیدی تولید پرتقال در برزیل، صنعت آب پرتقال را با بحران مواجه کرده است. به گفته دیوید برانچ، مدیر کشاورزی و غذا در Wells Fargo، با توجه به چشم انداز محصول پرتقال در فصل آینده، انتظار می رود قیمت آب پرتقال حداقل تا 12 ماه آینده بالا بماند.

030530 کالا

قیمت لاستیک از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است زیرا تولید در بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک طبیعی جهان، تایلند و اندونزی، به دلیل مشکلات مربوط به آب و هوا کاهش یافته است. از سوی دیگر، افزایش تقاضا از سوی بخش خودروهای الکتریکی در چین نیز قیمت ها را افزایش داده است. بخش خودرو تقریباً دو سوم مصرف جهانی لاستیک طبیعی را به خود اختصاص داده است.

معاملات آتی قهوه در ICE تا کنون با 25 درصد افزایش به 2.45 دلار در هر پوند رسیده است. چالش های تولید ناشی از پدیده ال نینو در آسیای جنوب شرقی باعث کاهش بازده در مناطق کلیدی تولید قهوه مانند ویتنام و اندونزی شده است.

چرخه تاریخی شاخص کل تکمیل شد/ قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!

بزرگترین بازندگان از رالی کالاها

قیمت سنگ آهن بیشترین کاهش را در میان کالاها داشته است زیرا بخش املاک چین همچنان راکد است و تقاضا را کاهش داده است. حاشیه سود ضعیف در کارخانه های فولاد چین که محرک اصلی قیمت سنگ آهن هستند نیز در کاهش قیمت نقش داشته است. سنگ آهن جزء اصلی فولاد است. درجه بندی سنگ آهن 62 درصد آخرین بار در بورس نیویورک به قیمت 98.10 دلار در هر تن برای قرارداد منقضی شده در 30 اوت اعلام شد.

غلات پرمصرف مانند گندم، ذرت و سویا نیز به دلیل سال عالی تجربه شده در نیمکره شمالی، افت قابل توجهی را تجربه کرده اند. به گفته تیم Luginsland، مدیر کشاورزی و غذا در Wells Fargo، صنعت غلات جهانی در حال حاضر به دلیل ادامه تولید محصولات بزرگ با مازاد موجودی بزرگ مواجه است. گندم و ذرت تاکنون در بورس کالای شیکاگو نزدیک به 15 درصد کاهش یافته است، در حالی که دانه سویا نزدیک به 25 درصد کاهش یافته است.

تغییرات به ویژه در بازارهای کالایی جهان.

قیمت طلا در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده است که با توجه به انتظارات کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن حمایت می شود. معاملات آتی طلا اخیرا به بالاترین سطح خود یعنی 2549.9 دلار در هر اونس رسیده است. علیرغم نوسانات امسال، بازار جهانی کالا همچنان در سطح بالایی باقی مانده است و انتظار می‌رود که همین میزان باقی بماند. Sabreen Chowdhury از BMI پیش‌بینی می‌کند: «ما انتظار داریم که قیمت‌ها توسط دلار آمریکا ضعیف‌تر حمایت شوند، به‌ویژه زمانی که فدرال رزرو آمریکا شروع به کاهش نرخ‌ها کرده است». تداوم تقاضای ضعیف چین همچنین رشد قیمت بیشتر مواد خام را محدود می کند و انتظار می رود فلزات صنعتی بیشترین ضربه را ببینند.

علاوه بر این، الگوی آب و هوای جهانی اواخر امسال از ال نینو به لا نینا تغییر خواهد کرد که می تواند یک رویداد بزرگ برای بازار جهانی کشاورزی باشد. La Niña معمولاً یک اثر خنک کننده بر دمای جهانی دارد و هر سه تا پنج سال یک بار رخ می دهد.

نماد ذوب مورد توجه معامله گران سهام است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43313

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.