به گزارش اخبار اقتصادی، رینگ فولادی مقطع بلند در هفته چهارم مرداد ماه نشانه ای از رونق نداشت. کارخانه های نورد کشور بیش از 220 هزار تن شمش فولادی را در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. حدود 43 هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد که در نهایت به فروش 17 هزار و 800 تن میلگرد در بازار فیزیکی بورس تبدیل شد.

کاهش ساخت و ساز دامان غلتک ها را گرفت

تابستان دوره سنتی رونق در بازار ساخت و ساز مسکن و به تبع آن بازار قطعات بلند فولادی است. اما رکود حاکم بر بخش مسکن در سال‌های اخیر باعث شده که امسال خبری از رونق در حلقه پروفیل‌های بلند فولادی نباشد. بنابراین در هفته چهارم مردادماه تنها 15 درصد از عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد.

روز چهارشنبه 4 مرداد ماه، میلگرد فولادی با قیمت پایه 21 هزار و 700 تا 22 هزار و 400 تومان روانه بورس کالا شد. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس، قیمت عرضه این میلگرد 23 هزار و 700 تومان تا 24 هزار و 450 تومان خواهد بود. این در حالی است که در آن روز فولاد در بازار آزاد تهران با نرخ 24 هزار و 400 تومان معامله می شد و مشتری هم با این نرخ وجود نداشت. اختلاف قیمت محدود میلگرد معمولی و میلگرد از جذابیت خرید میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا می کاهد.

متقاضیان خریدار میلگرد ارزان نیستند

این در حالی است که بازار میلگرد در محدوده 24 هزار تومانی غیر رونق قرار دارد که میانگین قیمت فروش شمش فولاد نوید عرضه میلگرد با نرخ بالاتر در میان مدت را می دهد. در هفته چهارم مردادماه امسال 98 هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت 20 هزار و 200 تومان معامله شد. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون مبادله، میانگین قیمت تمام شده شمش فولاد برای واحدهای نورد در 3 مردادماه 22 هزار تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ فروش شمش فولاد و هزینه حمل 500 تومان برای انتقال شمش فولاد به واحد لمینیت؛ هزینه تولید هر کیلوگرم میلگرد با این شمش به 25 هزار تومان می رسد. به این ترتیب باید گفت عرضه میلگرد در کانال قیمت 24 هزار تومانی در بازار آزاد و لبه فیزیکی بورس کالا ارزان است. اما کمبود مشتری فشار نزولی بر قیمت معاملات در این بخش وارد کرده است.