به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته دوم شهریورماه 267 هزار تن شمش در رینگ صنعتی بورس کالا فروخته شد. قیمت پایه این محصول از 22 هزار و 130 تومان تا 23 هزار و 80 تومان در نظر گرفته شد. قیمت پایه انواع میلگرد در مقایسه با قیمت فروش شمش فولادی در این بازار ارزشمند است اما وجود محصول با قیمت پایین تر در بازار آزاد و رکود حاکم بر ساخت مانع از تقاضای زیاد برای این پروفیل ها می شود. در بازار ثبت شود.

5 درصد از عرضه میلگرد معامله شد

تقاضای ثبت شده 267 هزار تن میله عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته دوم شهریور به حدود 32 هزار تن رسید و در نهایت تنها 12 هزار و 700 تن محصول از رینگ صنعتی به فروش رسید. به این ترتیب، در بحبوحه رکود شدیدی که بر معاملات بخش‌های بلند فولادی تأثیر گذاشت، حدود 4.7 درصد از عرضه‌ها فروخته شد. میانگین قیمت فروش میلگرد در این بازار 22930 تومان بوده و قیمت نهایی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد اعضای بورس برای خریدار به 25000 تومان می رسد. این در حالی است که در همین بازه زمانی میلگرد در بازار آزاد تهران با قیمتی حدود 24 هزار و 500 تومان معامله می شد. بنابراین وفور محصول با قیمتی ارزان تر از بورس، رکود حاکم بر معاملات این بخش در بازار آزاد را دوچندان می کند.

اگرچه برای میلگرد 25 هزار تومانی خبری از مشتری نیست، اما سرعت فروش شمش فولاد در دایره صنعتی بورس کالا به حدی است که آسیابان بدون متحمل ضرر نمی توانند قیمت پایه را بیشتر کاهش دهند.

در دومین هفته شهریورماه امسال بیش از 140 هزار تن شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا با میانگین قیمت 20 هزار و 500 تومان معامله شد. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس، قیمت نهایی این بار برای خریدار به 21900 تومان می رسد. با در نظر گرفتن حداقل هزینه حمل 500 تومان و هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش، هزینه تولید میله از این شمش 24800 تومان خواهد بود. این در حالی است که در هفته دوم شهریور میلگرد با نرخ ارز بین 2 هزار تا 23 هزار تومان به بازار فیزیکی بورس کالا ارسال شد، بنابراین نرخ پایه میلگرد بسیار ارزشمند است. اما کمبود تقاضا و سرمایه مصرفی در این بخش مانع از فروش این محصول می شود. در واقع روش تعیین قیمت پایه شمش و امکان حضور متقاضیان سرمایه در این بازار باعث شده است که تعادل قیمت در معاملات شمش و مقاطع بلند فولاد از بین برود و به همین دلیل خرید شمش از بین برود. و تولید محصولات در بازار داخلی و حتی صادرات هیچ توجیه اقتصادی ندارد.