• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

رکود شدید در بازار مسکن!

  • کد خبر : 26626
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
رکود شدید در بازار مسکن!

اعتماد نوشت: این موضوع از دو جهت مشکل ساز است، اول اینکه بخش مسکن موتور محرک است، رکود آن برای شرایط عمومی اقتصاد خوب نیست و نکته بعدی کاهش تولید مسکن در داخل است. این بخش می تواند در میان مدت اثرات ثانویه داشته باشد. در حال حاضر بازار مسکن در فضای انتظاری به سر می‌برد، اگرچه شاخص‌هایی مانند نرخ ساخت‌وساز، تورم عمومی، قدرت خرید متقاضیان و نوسانات بازارهای موازی بر بازار مسکن تاثیرگذار است، اما محرک قوی این بازار قیمت قیمت است. واحد پول.

توان مالی کافی برای خرید ملک وجود ندارد.

انتشار گزارش رسمی بازار مسکن که پیش از این از سوی مرکز آمار ایران به صورت مستمر و منظم در اختیار مردم قرار می گرفت، چند ماهی است که متوقف شده است، اما قیمت مسکن همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و به نظر می رسد. که بازار املاک در ماه‌های آینده و نیمه دوم سال باید همچنان افزایش یابد زیرا در نیمه اول سال تولیدکنندگان از فروش واحدهای خود ناامید شده‌اند و خریداران دیگر توان مالی گذشته را ندارند. بنابراین در حال حاضر تقاضای مصرف کننده تقریباً از بازار خارج شده است و اگر تقاضا وجود داشته باشد به این منظور است که سرمایه گذاری ها و سفته بازی ها وارد بازار شود و هدف آن این است که واحد مسکونی به مدت شش ماه تا یک سال در اختیار داشته باشد و برای خرید آن بازگردد. آن را به بازار عرضه کنید

مستاجران نیاز به حمایت جدی دارند

در بازار اجاره وضعیت چندان تعریف نشده است و مستاجران نیز به دلیل این رکود بدشانسی نیاوردند و مالکان بنا به نیاز خود خانه را اجاره می کنند. اگرچه تصمیم برای تعیین حداکثر سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها دقیقاً مشابه گذشته است و حتی به ارقام آن دست نخورده است، اما تجربه نشان داده است که به دلیل نبود ضمانت اجرایی معمولاً این سیاست انجام نمی شود. به نتیجه برسد، بنابراین دولت یک سری راه حل را امتحان کرده است: استفاده از راه حل جدید. در این میان کارشناسان این حوزه معتقدند; دخالت دولت در قالب بسته حمایتی مستاجران نه تنها کمکی به مستاجران نمی کند، بلکه بازار مسکن را دچار التهاب می کند، به طوری که سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها خود به عاملی پرهزینه در پروانه مسکن تبدیل شده است. بازار.

درمان های جدید نیز در کاهش قیمت ها موثر نبودند.

بررسی حضوری بازار املاک و مستغلات به ویژه در شهر تهران، چه در بخش اجاره و چه در بخش خرید، حاکی از آن است که قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش نیز داشته است و آنچه مسلم است تلاش های دولت برای بهبود قیمت مسکن در بخش املاک و مستغلات چندان موفق نبوده است. کار نمی کند اما بازار مسکن همیشه با تله ای به نام سختی قیمت مواجه است و هر زمان که قیمت بر اثر فشار عوامل خارجی مانند دلار و تورم افزایش پیدا کند، پس از تضعیف این عوامل، پایین نیامده است. یا کاهش بسیار کمی داشته است. واقعیت این است که مردم قدرت کافی برای خرید و اجاره ندارند و ساخت و ساز به دلیل کاهش سود و گرانی مصالح ساختمانی برای سازندگان به صرفه نیست و این عاملی است که باعث کاهش عرضه در بازار و در نهایت افزایش روند قیمت می شود. و اساساً مداخلات دستوری دولت در عمل بی نتیجه است و در نهایت می بینیم که فروشنده راه خود را می رود و خریدار توجه چندانی به این مسائل ندارد. علاوه بر این، میزان نارضایتی در جامعه نیز افزایش می یابد.

بیزاری مالکان خانه از تاییدیه های دولت

به نظر می رسد این مصوبه عملاً امکان افزایش 25 درصدی اجاره بها را در اختیار مالکان قرار داده است، در حالی که برخی از مالکان قصد افزایش اجاره بها را تا این سقف نداشته اند، برعکس در اغلب موارد به همین میزان بوده است. افزایش سقف 25 درصدی رعایت نمی شود و دولت ضمانت اجرای آن را نمی دهد و در این بازار نظارتی نمی شود به گونه ای که در برخی مناطق شاهد افزایش بیش از 100 درصدی اجاره بها هستیم و مستاجران نیز به آن پرداخته نشده اند. می توانند این ممنوعیت تحمیلی دولت را ادامه دهند و مالکانی که به دنبال افزایش اجاره بها هستند به چنین مصوباتی توجهی ندارند. همچنین قیمت مسکن در سال های اخیر به قدری گران شده است که وام های در نظر گرفته شده برای مستاجران در تهران پس از گذشت هفتخوان رستم دیگر قابل اجرا نیست و نمی تواند بخش قابل توجهی از مبلغ وام مسکن مورد نظر آنها را پوشش دهد و اساساً مداخلات اجباری است. در عمل بی نتیجه می شود، فروشنده راه خودش را می رود و خریدار توجه زیادی به این مسائل نمی کند. علاوه بر این، میزان نارضایتی در جامعه نیز افزایش یافته است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=26626

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.