به گزارش اخبار اقتصادی؛ OTC ایران در هفته های اخیر از سه شاخص جدید خود رونمایی کرد که به آنها اضافه شد شاخص کلی فرابورس، مجموع شاخص های اصلی این بورس، مشابه بورس اوراق بهادار تهران به چهار شاخص رسید. OTC ایران حدود 25 درصد از ارزش بازار اوراق مشارکت بازارمایه را پوشش می دهد. سهام OTC آنها در چهار بازار مختلف قرار دارند که بزرگترین آنها بازار اول و دوم هستند OTC است.

روند معاملات این هفته OTC مشابه تبادل تهران رو به افول بود و شاخص کلی OTC مشابه شاخص کل بورس تهران یک روز رشد و سه روز رشد را تجربه کرد. شاخص کلی ارز ایران در پایان هفته گذشته 20 هزار و 279 واحد مانده بود که در روز چهارشنبه هفته جاری با 365.3 واحد کاهش (1.8 درصد) به 19913.7 واحد رسید و سطح حمایت 20 هزار واحدی را در آخرین روز معاملاتی این هفته از دست داد. داد

شاخص کل هم وزن فرابورس که یکی از تازه واردان به این بازار است؛ این هفته با افت 2 هزار و 78.9 واحدی مواجه شد. در چهار روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل هم وزن 2.4 درصد کاهش داشت که 6 دهم درصد بیشتر از شاخص کلی فرابورس بود. افت بیشتر شاخص کلی تراز فرابورس نشان می دهد که در جریان معاملات این هفته نمادهای سبک فرابورس بیش از نمادهای شاخص ساز آن کاهش قیمت داشته اند.

بازده شاخص قیمت فرابورس

شاخص قیمت و شاخص قیمت وزنی فرابورس در معاملات این هفته نزدیک به شاخص کل فرابورس عمل کردند. در چهار روز معاملاتی گذشته، شاخص قیمت فرابورس با افت 1.8 درصدی به رقم 5 هزار و 163.2 واحد رسید و شاخص قیمت فرابورس معادل 2.41 درصد افت به رقم 27 هزار و 807.3 واحد رسید. تشابه رفتاری شاخص قیمت فرابورس و شاخص کل آن و همچنین شاخص قیمت فرابورس و شاخص کل هم وزن آن نشان می دهد که در هفته جاری سود نقدی اندکی بین سهام فرابورس تقسیم شده است.

تغییرات ارزش بازار بازار اول و دوم ارز ایران

ارز ایران چهار بازار بورس دارد. در حالی که بورس اوراق بهادار تهران بازار سرمایه با وجود پوشش 75 درصدی ارزش بازار سهام، تنها دو بازار معاملاتی سهام دارد. از میان چهار بازار فرابورسی ایران، 72.5 درصد سهام در بازار اول و دوم فرابورس قرار دارد و بخش عمده باقیمانده متعلق به بازار پایه فرابورس است. ارزش بازار بازار اول و دوم فرابورس ایران که در پایان هفته گذشته به 1111.7 هزار رسید؛ در روز چهارشنبه 6 بهمن ماه به 194.8 همات کاهش یافت که حاکی از افت 1.52 درصدی ارزش کل این دو بازار طی هفته چهارم بهمن ماه است.

تغییرات ارزش معاملات بازار فرابورس 11.28

6 افزایش سرمایه فرابورس در هفته چهارم بهمن ماه

در جریان معاملات هفته گذشته 6 نماد بورس ایران به دلیل افزایش سرمایه متوقف شدند. یکشنبه 2 بهمن ماه نماد فروی به دلیل افزایش سرمایه 100 درصدی متوقف شد و روز دوشنبه 4 بهمن ماه نماد اطلا به دلیل افزایش سرمایه 48.8 درصدی به تعویق افتاد. در آخرین روز معاملاتی هفته چهارم بهمن ماه، نماد وسپهر با افزایش سرمایه 150 درصدی، قاگیلا با افزایش سرمایه 21.7 درصدی، کتوکا با افزایش سرمایه 77 درصدی و نماد قاچار با افزایش سرمایه 42.5 درصدی. % متوقف شد.