• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

رقیب برای بازار سرمایه

  • کد خبر : 34888
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
رقیب  برای بازار سرمایه

اکو ایران: زمانی که نرخ بهره که بدون ریسک است افزایش یابد، بازار سرمایه رقیب جدی تری پیدا می کند. زیرا در چنین شرایطی نسبت سود به قیمت سهام باید به اندازه ای افزایش یابد که از سود بدون ریسک فراتر رفته و سرمایه گذاران را برای خرید یا نگهداری سهام جذب کند.

بازار سرمایه در هفته گذشته با خروج پول دست و پنجه نرم می کرد و در دو روز اخیر خروجی ها افزایش یافته است. بازار سهام مدتی است در مسیر بازار ارز حرکت نمی کند، جهت کلی شاخص کل بورس منفی است و عملکرد بورس تهران برای دومین هفته متوالی منفی شده است. به دلیل ریسک های سیستماتیک که کل بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار می دهد.

سرمایه و بازار سرمایه ذاتا ریسک گریز هستند. افزایش دماسنج ریسک، دست معامله گران را برای ورود به بازار سرمایه می لرزاند.

در هفته گذشته گروه انباشت جزو معدود گروه های بازار سرمایه بود که عملکرد مثبتی را به ثبت رساند. اما ارزش سهام این گروه در محدوده مقاومتی قرار دارد و اگر این مقاومت عمل کند گروه انباشت مردود می شود.

گروه پالایشی به عنوان یکی از پیشتازان شاخص کل بازار سرمایه در این مدت وضعیت مناسبی نداشته و حتی سهامداران این گروه نیز نسبت به کل شاخص بازدهی منفی داشته اند.

اگرچه نوسانات ارز اغلب بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد، اما در حال حاضر با چالش های مهمی مواجه است. یکی از این موارد تنش های منطقه ای است که دیشب کمی افزایش یافت، بنابراین انتظار می رود اکثر صندوق ها در چنین شرایطی نسبت به ورود به بازار سرمایه محتاطانه عمل کنند.

نرخ بدون ریسک نیز مهم ترین رقیب بازار سرمایه است که از اوج گیری آن جلوگیری می کند.

تامین سرمایه در گردش از طریق گواهی سپرده ویژه

زمانی که نرخ بهره بدون ریسک افزایش می یابد، بازار سرمایه به رقیب جدی تری تبدیل می شود. زیرا در چنین شرایطی نسبت سود به قیمت سهام باید به اندازه ای افزایش یابد که از سود بدون ریسک فراتر رفته و سرمایه گذاران را برای خرید یا نگهداری سهام جذب کند.

این در حالی است که سطح ریسک سیستماتیک افزایش یافته و نسبت ریسک به پاداش بازار سرمایه افزایش یافته است که خود باعث تضعیف سمت تقاضا می شود.

بانک مرکزی هفته گذشته مجوز صدور گواهی سپرده ویژه با سود 30 درصد و سررسید یک ساله را صادر کرد. طبق گزارش ها، این سپرده ها به منظور تامین سرمایه در گردش بنگاه ها انجام می شود، اما مشکل اینجاست که بسیاری از کسب و کارها در این سطح درآمدزایی ندارند، بنابراین بسیاری از کسب و کارها قادر به تامین سرمایه از این طریق نیستند.

چندی پیش بازار سرمایه با اخبار افزایش سرمایه دچار نوسان شد، بارها شرکت ها به دلیل تجدید ارزیابی دارایی ها به دلیل مالیات و کاهش نسبت های سودآوری، نگاه مثبتی به افزایش سرمایه ندارند، اما شرکت های ورشکسته مشمول قانون ورشکستگی ممکن است معاف شوند. از ورشکستگی طبق این قانون. .

همچنین افزایش سقف تسهیلات دریافتی از بانک‌ها یکی دیگر از دلایل افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی است و گواهی سپرده ویژه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز سرمایه در گردش همه بنگاه‌ها باشد زیرا همه بنگاه‌ها پتانسیل کسب این میزان سود را ندارند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34888

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.