• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

رقابت 130 درصدی در رینگ پلیمری / رکود مضاعف و رونق معاملات پتروشیمی

  • کد خبر : 30442
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
رقابت 130 درصدی در رینگ پلیمری / رکود مضاعف و رونق معاملات پتروشیمی

رکورد رقابت در رینگ پلیمری پس از تغییر نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه شکسته شد. به گونه ای که 133 درصد برای پلی پروپیلن شیمیایی و 90 درصد برای پلی پروپیلن نساجی رقابت به ثبت رسیده است. کاهش قابل توجه حجم عرضه عامل اصلی این رقابت شدید قیمت بود. این رونق شامل تمامی گروه های کالایی در دایره پلیمری نمی شود و اکثر محصولات پلیمری بدون رقابت و با قیمت پایه به بازار عرضه می شوند.

به گزارش اخبار اقتصادی، ادامه کاهش عرضه پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی باعث شد متقاضیان این محصولات در هفته چهارم آبان ماه برای گرفتن سهمی از عرضه خود به رقابت شدید قیمتی روی بیاورند. به گونه ای که این 2 گروه از محصولات با رقابت قیمتی بین 40 تا 130 درصد به بازار عرضه شدند. در حالی که متقاضیان پلی پروپیلن برای بدست آوردن سهمی از عرضه به رقابت شدید قیمت متوسل شدند، محصولاتی مانند پلی استایرن با قیمت پایه به بازار عرضه شدند.

شرکت رینگ پلیمر در روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته اقدام به عرضه محصولات پلیمری مهم در بازار فیزیکی بورس کالا می کند و بیشترین معاملات محصولات پلیمری در این روزها انجام می شود. طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 22 و 23 آبان ماه 102 هزار تن انواع محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد که برای این حجم از محصولات 127 هزار تن تقاضا و در نهایت 83 هزار و 643 تن محصول ثبت شد. فروخته شد این بازار به پایان رسید; به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در حلقه پلیمری به 82 درصد رسید.

عرضه به پایین نرخ 2 ساله سقوط می کند

بررسی داده های تجارت پلیمرهای حلقه در هفته چهارم نوامبر نشان می دهد که 100 درصد عرضه پلی پروپیلن شیمیایی به بازار عرضه شده است. در هفته چهارم آبان ماه سال جاری بالغ بر یک هزار و 785 تن پلی پروپیلن شیمیایی وارد رینگ فیزیکی بورس کالای ایران شد. این رقم نشان دهنده کمترین حجم عرضه این محصول در 2 سال گذشته است. همچنین در هفته چهارم آبان ماه تنها یک هزار و 785 تن پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی فروخته شد و میانگین عرضه هفتگی این محصولات در سال جاری 3 هزار و 635 تن بوده است. بررسی روند عرضه این تامین کننده طی 2 سال گذشته حکایت از کاهش قابل توجه عرضه در بلندمدت دارد. این کاهش حجم عرضه باعث شده تا رقابت شدیدی بین متقاضیان این محصول برای به دست آوردن بخشی از آن ایجاد شود. در این شرایط افت عرضه تا انتهای دوره 2 ساله باعث شد متقاضیان این محصول رقابت شدید قیمتی را آغاز کنند به طوری که رقابت 133 درصدی برای پلی پروپیلن شیمیایی EP440L پتروشیمی جم نیز به ثبت رسید. .

البته پیش از تغییر نرخ ارز برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، بازار فیزیکی بورس کالا شاهد رقابت بیش از 150 درصدی متقاضیان این محصول بود. البته بخش مهمی از این رقابت با فاصله بین نرخ استاندارد ارز برای تعیین قیمت پایه و نرخ حواله ارزی و قیمت ارز در بازار آزاد توجیه شد.

در شرایط کنونی نرخ ارز در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی و نرخ ارز در بازار آزاد 37 درصد فاصله دارد، بنابراین بخشی از رقابت در رینگ پلیمری را می توان با این تفاوت قیمت توجیه کرد. انتظارات تورمی خریداران، اما رقابت در هفته های اخیر در حلقه پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی به عدم تعادل در زنجیره ارزش این محصولات باز می گردد.

توسعه نامتوازن بر صنایع تکمیلی تأثیر گذاشت

در حالی که پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی با رقابت شدید قیمتی معامله می شد، اکثر محصولات پلیمری مانند پلی استایرن و پلی استایرن با قیمت پایه معامله شدند و برخی از محصولات بدون مشتری ماندند.

عدم توسعه متوازن در زنجیره ارزش پتروشیمی دلیل اصلی رقابت شدید متقاضیان برای برخی محصولات و عدم فروش سایر کالاها است. این توسعه نامتوازن باعث می شود برخی از صنایع تکمیلی کشور با چالش مهم تامین مواد اولیه مواجه شوند و برای تامین این مواد چاره ای جز رقابت قیمتی نداشته باشند. در حالی که توسعه زنجیره ارزش در بخش بالادستی راه حل اصلی برای حل این چالش است، استفاده از روش‌های مختلف مدیریت بازار از جمله اعمال سهمیه در خرید و ایجاد عرضه تلفیقی در زمان کاهش تولید ملی به دلیل نوسازی، می‌تواند بخشی از التهاب‌های موجود را برطرف کند. این بخش

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30442

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.