• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

رابیتس درست است یا راویز؟

  • کد خبر : 39753
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
رابیتس درست است یا راویز؟

با گسترش و رونق صنایع ساختمانی و عمرانی در کشور، بسیاری از صنایع به ویژه صنعت فولاد رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند. صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موجب اشتغال آفرینی برای جمعیت کثیری از مردم ایران شده است. رابیتس‌کاری جزو شغل‌های پردرآمد شناخته می‌شود که در حقیقت به این صنعت مربوط است.

اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده که رابیتس درست است یا راویز؟ باید گفت که رابیتس درست است، اما مفهوم این دو کلمه یکی بوده و تنها تفاوت در تلفظ آن است؛ رابیتس یا راویز از ورق‌های فولادی گالوانیزه مورد ساخت و پرداخت قرار می‌گیرد و کاربردهای متنوعی دارد. انواع مختلف رابیتس مطابق سه پارامتر وزن، ستون و چشمه دسته‌بندی شده‌اند که به تعریف آن اشاره خواهیم کرد.

رابیتس چیست؟

رابیتس یک نوع ورق فلزی مشبک است که از پرس کردن ورق‌های گالوانیزه به دست می‌آید. این ورق‌های مشبک فلزی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که موجب کاربرد گسترده آنها در صنایع مختلف شده است. به طور دقیق‌تر، رابیتس از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند که به صورت شبکه‌ای طراحی شده‌اند. این شبکه‌ها عمدتا به اشکال مختلفی مانند دایره‌ای، لوزی، مربعی و متوازی‌الاضلاع ایجاد شده که با روش‌های مختلف پرس کردن ورق‌های گالوانیزه به وجود می‌آیند. رابیتس به عنوان یکی از ورق‌های مقرون به‌صرفه در بازار محسوب می‌شوند و به دلایل متعددی کاربرد آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.

از جمله مزایای رابیتس می‌توان به مقاومت بالا، سبک‌بودن و سهولت نصب و استفاده اشاره کرد. این فاکتورهای مثبت، رابیتس را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در صنایع مختلف همچون ساخت و ساز، پل‌سازی، سکوهای دریایی، خطوط ریلی و خودروسازی تبدیل کرده است.

تفاوت رابیتس یا راویز در چیست؟

به‌طور کلی، رابیتس، راویز و رابیس اصطلاحاتی هستند که تلفظ متفاوتی با یکدیگر دارند، اما همگی به یک مفهوم واحد اشاره می‌کنند. در مجموع، این سه واژه به یک مفهوم واحد یعنی همان رابیتس اشاره دارند و تنها در تلفظ با یکدیگر متفاوت هستند. راویز و رابیس اشکال گفتاری دیگری از رابیتس هستند که استادکاران، افراد جامعه و فروشندگان به سبب راحتی در تلفظ آن‌ها را بیان می‌کنند. این تفاوت تلفظ ناشی از تغییرات زبانی و محلی است که در طول زمان در گفتار مردم ایجاد شده است.

آشنایی با انواع رابیتس (انواع راویز)

رابیتس یا راویز هم مانند دیگر مصالح ساختمانی انواع مختلفی را شامل می‌شود و دسته بندی‌های مختلفی برای آن‌ها بیان می‌شود. انواع رابیتس را عمدتا بر اساس ستون، چشمه و وزن دسته بندی می‌کنند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. تولید رابیتس یا راویز در کشور توسط بسیاری از کارخانه‌های مطرح صورت می‌پذیرد و قیمت آن نیز به دلیل پرکاربرد بودن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب به بررسی انواع مختلف رابیتس می‌پردازیم:

رابیتس

چشمه رابیتس

در ایران به طور معمول دو یا سه چشمه رابیتس تولید می‌شوند که شکل متوازی‌الاضلاعی دارند. این ساختار با دو زاویه تند و دو زاویه باز رایج‌ترین طرح این محصولات در کشور ما است. بنابراین، اگر تعداد چشمه‌ها افزایش پیدا کند، ابعاد آن‌ها کوچک‌تر خواهد شد و میزان هدررفت انرژی نیز کاهش می‌یابد. زاویه‌های طراحی شده برای این چشمه‌ها نیز مستقیما بر میزان جذب انرژی تأثیر دارند. این زوایا با محاسبات دقیق و فنی تعیین می‌شوند تا بازدهی و کارایی محصول را بهینه سازند.

در واقع، مهندسی چشمه‌های رابیتس یک موضوع تخصصی است که مهندسان با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مانند تعداد چشمه‌ها، ابعاد، زاویه‌ها و میزان جذب انرژی، به طراحی بهینه این محصولات می‌پردازند.

ستون رابیتس

رابیتس یکی از مهم‌ترین اجزای سازه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی است و تعداد ستون‌های آن از جمله مشخصات کلیدی این محصول به شمار می‌آید. در ایران، رابیتس‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رابیتس ۱۳ ستونه در کشورمان بسیار مورد توجه و پرکاربرد است که دلیل اصلی آن کیفیت بالای این محصول است. اگرچه هزینه‌ بیشتری دارد، اما به‌کارگیری آن در صنعت ساختمان‌سازی به‌صورت موثری انجام می‌شود.

برخی افراد برای افزایش سرعت کار، از رابیتس ۹ ستونه استفاده می‌کنند، اما این امر به‌طور کلی توصیه نمی‌شود، زیرا کیفیت نهایی کار را کاهش می‌دهد. رابیتس‌های ۱۷ ستونه نیز در برخی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در صنعت ساختمان‌سازی داخلی کشور،  این محصول طرفداران چندانی ندارد.

وزن رابیتس

در فرایند تولید راویز از ورق‌های فلزی گوناگونی استفاده می‌گردد. این ورق‌ها عموما ضخامت‌های مختلفی دارند و در کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چه ضخامت ورق بیشتر افزایش پیدا کند، وزن راویز نیز بیشتر خواهد شد. انواع رابیتس از نظر وزن معمولا دارای ۴ دسته سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین هستند.

افراد معمار و مهندسین متخصص برای انجام راویزکاری از محصولات گوناگونی استفاده کرده و خودشان تعیین می‌کنند که در هر جایی چه راویزی مورد نیاز است. گفتنی است که وزن راویزها مشخص نمی‌شود و باید با استفاده از باسکول وزن دقیق آنها اندازه‌گیری شده تا قیمت نهایی محصول محاسبه شود.

راویز

کاربردهای رابیتس در چیست؟

رابیتس از جمله مصالح ساختمانی محبوب و پرطرفدار است که به خاطر مزایای بسیاری که به خود اختصاص داده است، کاربردهای فراوانی را شامل می‌شود. کارهایی مانند گچ کاری، گچ بری، ساختن نما ساختمان و طراحی نمادهای سقفی از جمله کاربردهای مهم رابیتس به حساب می‌آید.

از دیگر موارد استفاده راویز می‌توان به پوشش برای بتن سیمانی، پوشش دادن انواع مختلف تاسیسات و سیم آلات، پوشش‌دهی به تیرآهن و آرماتور نیز اشاره نمود. ناگفته نماند که اصلاح و نگهداری ترک‌های ساختمانی می‌تواند توسط رابیتس صورت پذیرد و این محصول در سقف کاذب نیز کاربرد دارد. علاوه‌ بر این، در دکوراسیون داخلی سازه و ایجاد نوارهای مخفی نور هم استفاده از رابیتس مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

جمع بندی

رابیتس یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که عموما از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شود. این محصول به علت برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد توانسته است در میان صنایع مختلف مورد توجه باشد و کاربردهای گسترده‌ای را برای خود رقم بزند. رابیتس به عنوان یک نوع ورق فلزی مشبک و مقرون به‌صرفه نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کند. از نمای خارجی گرفته تا نمای داخلی، گچ بری، زیباسازی با گچ، گچ‌کاری و غیره از این محصول استفاده می‌شود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم رابیتس، راویز و رابیس به یک مفهوم اشاره دارند و تنها به سبب راحتی تلفظ توسط افراد جامعه به این صورت تلفظ می‌شوند و تلفظ صحیح آن رابیتس است.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39753

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.