• امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
2

دولت نباید برای کنترل تورم تلاش کند، باید از مردم عذرخواهی کند

  • کد خبر : 38585
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
دولت نباید برای کنترل تورم تلاش کند، باید از مردم عذرخواهی کند

عصر ایران به نقل از سام میهن ادامه داد: عبدالناصر همتی به وضوح ناکامی دولت در مبارزه با تورم را برجسته کرد.

در شرایطی که دولت می گوید در سیاست های پولی موفق بوده و توانسته رشد نقدینگی را کنترل کند، اما کارشناسان این حوزه روند کاهشی رشد نقدینگی را نشانه موفقیت دولت در این زمینه نمی دانند. رشته. . همتی با اشاره به اینکه کنترل نقدینگی اقدام مثبتی است، می گوید: مدیریت فقط کنترل نقدینگی نیست.

سوال: اخیراً بانک مرکزی نرخ تورم 1402 را اعلام کرده است که نشان می دهد تورم با وجود تلاش دولت افزایش یافته و حتی از رکورد دولت هاشمی نیز فراتر رفته است. چرا هیچ یک از برنامه های دولت برای توقف تورم عملی نشد؟

پاسخ: جدولی که در روزهای اخیر منتشر شد، آماری است که بانک مرکزی معمولا ماهانه برای پرداخت بدهی ها و تعهدات به قوه قضاییه تحویل می دهد تا برای اخذ رای در اختیار قضات قرار گیرد.

یک نکته را باید در نظر گرفت و آن این است که در بالای جدول بر اساس سال 1394 نوشته شده است، در حالی که در پایان سال 1401 پایه شاخص تورم اصلاح و سال پایه به 1400 تغییر یافته است. پس اگر بخواهید این اطلاعات را بر اساس سال 1400 تنظیم کنید، فکر می کنم زیر 50 درصد باشد. یعنی نرخ تورم 1402 بین 48 تا 50 درصد خواهد بود. به این ترتیب اگر بخواهیم دقیق تر عمل کنیم و نرخ را بر اساس سال پایه که استاندارد مرکز آمار است اعلام کنیم که البته بانک مرکزی نیز با هماهنگی مرکز آمار سال پایه را اصلاح کرد، عدد 52 برای سال 1402 تورم باید بین 48 تا 50 درصد بازنگری شود.

سوال: اینکه تورم 50 درصد باشد یا 52 درصد، اساساً تغییر چندانی نمی کند. اما آنچه مشخص است این است که دولت در برنامه کنترل تورم موفق نبوده است.

پاسخ: در این زمینه باید به دو نکته توجه کرد. سال 1402 با سال آخر دولت دوازدهم که فشار حداکثری بود قابل مقایسه نیست. در سال 2018 جمع آوری درآمدهای نفتی 12 میلیارد دلار و در سال 2019 درآمد به 5.7 میلیارد دلار رسید. در حالی که در سال 1402 طبق اعلام وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت درآمدهای نفتی به 35 میلیارد دلار رسید. یعنی پنج برابر درآمد نفتی سال 2019 به دست آمده است.

تورم بین 48 تا 50 درصد اصلا قابل قبول نیست

وی در ادامه گفت: با این درآمدهای نفتی و اینکه تاکید می شود صادرات غیرنفتی افزایش یافته و مجموع صادرات به 78 میلیارد دلار رسیده است، تورم بین 48 تا 50 درصد اصلا قابل قبول نیست. سوال من این است: مسئولان دولت سیزدهم که در شهریور 1400 بر آمارهای بانک مرکزی بر تورم نقطه به نقطه تاکید می کردند، چرا امروز آمار بانک مرکزی را در نظر نمی گیرند و آن را مبنای تحلیل خود قرار نمی دهند؟ پاسخ روشن است. زیرا بین آمار مرکز آمار و بانک مرکزی حداقل 10 درصد تفاوت وجود دارد.

دولت نباید برای کنترل تورم تلاش کند

نکته دومی که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر به گفته دولت با نرخ مرکز آمار پیش برویم، عملکرد آنها با وعده هایی که در این زمینه داده اند، نیست. آنها ابتدا قول دادند که تورم را به نصف کاهش دهند. یعنی در مرحله اول باید تورم را از 46 به 23 درصد کاهش داد و سپس به یک رقمی یعنی زیر 10 کاهش داد.

امروز با نرخ تورم 48 درصدی مواجه هستیم که نتیجه بسیار بدی است و شکستی در مبارزه با تورم تلقی می شود. بنابراین این دولت نباید برای کنترل تورم تلاش کند. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند ما نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.

تورم 48 درصدی به معنای کنترل نرخ نیست. 48 درصد تورم بسیار قوی است. در شرایط بسیار خاص این تورم ممکن است قابل قبول باشد. همانطور که در سال 2019 بود، درآمدها به دلیل شیوع ویروس کرونا و حضور ترامپ به شدت کاهش یافته بود و ما عملاً هیچ درآمد نفتی نداشتیم. مهمترین لنگر نرخ تورم، نرخ ارز است.

دولت نتوانست نرخ ارز و تورم را کنترل کند. امروز می بینید که با تزریق درهم و دلار فراوان سعی در تقویت ارزش ریال دارند. البته من این اقدام بانک مرکزی را تکذیب نمی کنم. به هر حال کنترل نرخ دلار کار خوبی است و باید انجام شود. اما کاهش نرخ ارز از طریق دستکاری ارز قابل قبول نیست و این روش هرگز جزو سیاست های من نبوده است.

تزریق سکه یک پاسخ اساسی، علمی و فنی نیست

تزریق سکه راه حل اصلی، اساسی، اساسی، علمی و فنی نیست. راه این امر مدیریت صحیح بازار ارز و شناسایی عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز است. صرف نظر از اینکه این تورم 52 درصد با پایه 95 باشد یا کمتر از 50 درصد با پایه 1400، نشان از عدم کنترل تورم دولت و عدم تحقق وعده های دولت در این حوزه دارد.

سوال: علت عدم تاثیر کاهش رشد نقدینگی بر تورم چیست؟

پاسخ: کنترل رشد نقدینگی اقدام مثبتی است و به نظر من باید ادامه یابد. البته می دانم که ریشه کاهش رشد نقدینگی که اتفاق افتاده، کنترل ترازنامه بانک هاست که قطعا آثار رکودی بر اقتصاد و تولید خواهد داشت.

رئیس جمهور و اعضای دولت نباید برای کاهش رشد نقدینگی مانور دهند.

وی بیان کرد: در هر صورت صرف نظر از دلیل کاهش رشد نقدینگی، این امر می تواند در مهار تورم موثر باشد. اما باید در نظر داشت که نقدینگی یک واسطه است. رئیس جمهور و سایر اعضای دولت نباید برای کاهش رشد نقدینگی مانور دهند. افرادی که کاری به پول نقد ندارند. برای مردم، تورم و پول از جیب آنها مهم است. تورم باید کاهش یابد.

کسری بودجه و اضافه برداشت بانکی بر اقتصاد فشار وارد می کند

سوال: چرا کنترل رشد نقدینگی و افزایش درآمدهای صادراتی نتوانست منجر به مهار تورم شود؟

پاسخ: مدیریت فقط کنترل نقدینگی نیست. مدیریت و کارایی مهم است. این کشور کسری بودجه زیادی دارد. کسری بودجه و اضافه برداشت بانکی بر اقتصاد فشار وارد می کند. امروز نرخ سود تامین مالی در بازار بالای 40 درصد است. نرخ 40 درصدی به این معناست که تعادل نظام پولی کشور از دست آن خارج شده است. نمی توان گفت رشد نقدینگی 25 درصد و نرخ بانکی 23 درصد است اما نرخ سود تامین مالی در بازار 40 درصد است.

این نشان می دهد که در جایی مشکل وجود دارد. این نشان می دهد که در سیاست های پولی، پولی و مالی کشور ناهماهنگی وجود دارد. تا زمانی که این ناهماهنگی حل نشود نمی توان تورم را کنترل کرد.

آقایان فکر می کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی تورم خود به خود کاهش می یابد. رشد اقتصادی نیز بسیار مهم است. رشد اقتصادی سال گذشته ناشی از تولید نبود. بیشتر آن از فروش نفت و رشد بخش خدمات پس از کرونا به دست می آید.

بخش غالب رشد بخش خدمات نیز به رشد عملیات واسطه های مالی مربوط می شود. بنابراین، این رشد به بخش مولد واقعی مربوط نمی شود. به نظر من ما مشکل حاکمیتی داریم. تا زمانی که مشکل حاکمیتی حل نشود، نمی توان تورم را بر اساس یک عامل متغیر سیاست های پولی کنترل کرد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38585

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.