به گزارش اخبار اقتصادی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آمار اشتغال زایی در کشور و برخی از دیدگاه های مطرح شده در خصوص آمار اشتغال زایی گفت: آنچه در مورد آمار اشتغال اعلام می کنیم می تواند. تایید و تایید شود.” البته در کشور ما اظهار نظر آزاد است و هر کسی می تواند هر آماری را خدشه دار کند، اما آنچه می گوییم باید مستند باشد.»

وی با دفاع مکرر از آمار اعلام شده از سوی دولت مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل به ایسنا گفت: خوشبختانه این موضوع از طرق مختلف قابل بررسی است، ابتدا سامانه نظارتی در ستاد وزارت راه اندازی شده است. که از طریق آن مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرمانداران می توانند به آن دسترسی داشته باشند، ثانیاً همکاران ما از سه طریق این آمار را بررسی می کنند».

مرتضوی ادامه داد: زمانی که فردی کد ملی خود را وارد سامانه می کند، بر اساس آن مشخص می شود که شاغل بوده و در کارگاهی مشغول به کار بوده و یا مزایا به وی پرداخت شده است. بنابراین بلافاصله از طریق پیامک پیامی برای آنها ارسال می شود که چنین گزارشی دریافت شده است یا خیر؟ مرحله بعدی تایید تلفنی است و آخرین مرحله پایش میدانی است که از طریق ستاد وزارتخانه انجام می شود.»

همچنین وزیر کار با بیان اینکه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، خالص اشتغال ایجاد شده نزدیک به 600 هزار نفر بوده و خالص اشتغال منهای زیان است، گفت: ممکن است در یک کشور زیان کار داشته باشیم. بخشی مانند کشاورزی اما اشتغال خالص یعنی کل اشتغال منهای افت و این عدد نیز ادعای ما را تایید می کند.

در عین حال وزیر کار به طور کامل از آمار اشتغال زایی دفاع کرده است که گزارش های مرکز آمار ایران از گردش کار در بازار کار نشان می دهد که در پاییز 1400، 23 میلیون و 535 هزار و 175 نفر شاغل بوده اند. و از آن زمان تا پاییز 1401، 2.9 درصد از جمعیت شاغل شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند. یعنی چیزی حدود 682 هزار و 520 نفر.

بر این اساس، خالص اشتغال ایجاد شده معادل 274 هزار و 883 نفر بوده است. رقمی که به نظر دور از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال است. علاوه بر این، اشتغال ایجاد شده لزوماً به معنای ایجاد شغل نیست.