• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

دستور العمل های ویژه فرزین/داروها امکانات جدید دریافت کنید

  • کد خبر : 42774
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
دستور العمل های ویژه فرزین/داروها امکانات جدید دریافت کنید

به گزارش اخبار اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در نشست هماهنگی با مسئولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، مدیران اتحادیه تولیدکنندگان دارو، مدیران اتحادیه واردکنندگان دارو. و مواد اولیه، نمایندگان بخش خصوصی توزیع دارو و همچنین مدیران ارشد بانک مرکزی دستورات لازم را برای حل مشکل نقدینگی در تامین مواد اولیه دارویی و کارخانجات دارویی و همچنین تسهیل و تسریع در تخصیص صادر کردند. و تامین ارز برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی.

به منظور کمک به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌های دارویی و رفع کمبود دارو بر اساس تفاهم‌نامه بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های 1401 و 1402 به ترتیب 15 و 30 درصد خدمات بانکی به شرکت ها اعطا شد. بر اساس گزارش وزارت مذکور، عملکرد شبکه بانکی در سال های مذکور به ترتیب 44.7 و 76.4 میلیارد تومان بوده است.

با دستور رئیس کل بانک مرکزی و به منظور حمایت از شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و تولید شیرخشک از طریق شبکه بانکی، بانک مرکزی در سال 1403 نیز به مبلغ 50 همات (35 همات دارویی) تسهیلات اعطا کرد. شرکت ها، 13 شرکت تجهیزات پزشکی همت و 2 شرکت تولیدی تلاش شیرکشک) برای شرکت های ارائه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

با توجه به تاکید رئیس کل بانک مرکزی و با هدف تامین مالی زنجیره تولید، توزیع و توزیع صنعت داروسازی و تسهیل در فعالیت های تولیدی و خدماتی این صنعت، مقرر شد از سفته هایی مانند سفته استفاده شود. اسکناس در مراحل مختلف و در تعامل با موسسات مختلف از جمله بانک مرکزی قابل استفاده است.

بر اساس این گزارش، در این جلسه پیرو تاکید رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد بانک مرکزی تا سقف 200 میلیون یورو اعتبار برای ثبت سفارش دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد. همچنین با هماهنگی مراجع ذیربط امکان پرداخت بدهی ارزی شرکت های دارویی به بانک مرکزی تا سقف 200 میلیون یورو با پذیرش اوراق ریالی وجود دارد.

همچنین به منظور تقویت سیاست‌های تشویقی برای توسعه صادرات صنعت داروسازی، مقرر شد میزان ارز حاصل از صادرات محصولات دارویی به شرکت‌های صادرکننده و معادل آن به صورت خطی اختصاص یابد. اعتبار ارزی برای استفاده در طرح های توسعه صنعت داروسازی و توسعه صادرات آن صنعت.

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه گفت: با توجه به اهمیت حوزه سلامت برای کشور، جستجوی ردیف اعتباری 50 ماهه برای این بخش با دستور استاندار انجام شد. کل بانک مرکزی و مقرر شد طی روزهای آینده این دستور به بانک های عامل و از طریق بانک های عامل ابلاغ شود تا پرداختی به شرکت های دارویی انجام شود.

محمدی افزود: موضوع تسهیلات ارزی نیز به بحث نحوه تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های دارویی کمک می کند که با حمایت بانک مرکزی نیز اجرا می شود.

وی گفت: همچنین در این جلسه مصوبه ای برای کمک به نوسازی خطوط تولید دارو و تجهیزات به تصویب رسید که با ابلاغ به بانک های عامل اجرایی می شود و مقرر شد با اعلام لیست به شبکه بانکی این تسهیلات پرداخت شود. از شرکت های واجد شرایط

در پایان این جلسه عبدوزاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان دارو گفت: طبق مکاتباتی که با ریاست جمهوری و بانک مرکزی صورت گرفته مشکلات تامین مالی مربوط به پرداخت تسهیلات و عوارض پرداختی بدهی مابه التفاوت مبادله ای در تامین قطعات و تجهیزات و استفاده از اوراق گام در تامین مالی صنعت دارو منعکس شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد در روزهای آینده دستورالعمل اجرایی تامین مالی تسهیلات ریالی و ارزی و استفاده از اوراق گام تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دارو درباره انتقال و توزیع بایت شرکت های دارویی به دلیل تفاوت نرخ ارز دریافتی نیز گفت: مقرر شد در صورت توافق برنامه و سازمان بودجه این موضوع حل شود. تا شرکت ها بتوانند با آرامش بیشتری برای تامین داروی مورد نیاز کشور فعالیت کنند.

وی با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی در صنعت دارو گفت: تلاش داریم با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی، بانک های عملیاتی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو این مشکلات را برطرف کنیم تا ذخیره سازی مواد اولیه دارویی و تولید دارو با توجه به نیاز کشور قابل انجام است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42774

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.