• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

خودروسازان متخلف را به محاکمه می کشیم

  • کد خبر : 38075
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
خودروسازان متخلف را به محاکمه می کشیم

به گزارش اخبار اقتصادی، عباس علی آبادی در جلسه پاسخگویی آنلاین در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، در پاسخ به موضوع شهروندان در زمینه تعویض اجباری خودروهای ثبت نامی سامانه یکپارچه به بهانه بهبود محصولات و افزایش قیمت ها، اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی است. وی با نام های جدید گفت: هدف این وزارتخانه توسعه تولید با کیفیت و کاهش خودرو، کاهش قیمت و تولید رقابتی خودرو است و هدف اصلی این وزارتخانه حذف خودرو از کالاهای سرمایه ای است. اما با توجه به موضوع خاص مطرح شده، طبق قانون هر قرارداد و تعهد انجام شده، خودروساز موظف است طبق قانون عمل کند و در صورت عدم انجام تعهدات خودروساز، موضع وزارت سکوت برای حمایت از مصرف کننده و معرفی خودروساز متخلف به مراجع قضایی است.

وی افزود: اگر خودروساز بخواهد قرارداد را فسخ کند و وسیله نقلیه جایگزین تهیه کند، طرفین باید توافق کنند. در غیر این صورت از مشتری حمایت خواهیم کرد. در مورد خودروی تارا 5 نیز که در این جلسه گفته شد به دلیل تعویض گیربکس بیش از 190 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و مشتری مجبور به خرید محصول ارتقا یافته شده است، بررسی های لازم انجام خواهد شد خودروساز به تعهد خود عمل نکرده است، هزینه از مصرف کننده دریافت خواهد شد.

علی آبادی درباره نوسانات قیمت لاستیک خودرو و نحوه تخصیص لاستیک به قیمت دولتی گفت: تولید لاستیک در کشور 21 میلیون در سال است در حالی که 22 میلیون خودرو در کشور داریم و اگر فرض کنیم هر خودرو بر اساس استاندارد جهانی سالانه به یک حلقه لاستیک نیاز دارد، ما به 22 میلیون حلقه لاستیک نیاز داریم و همچنین با توجه به تولید سالانه بیش از 1.3 میلیون دستگاه خودرو که هر کدام به 5 حلقه لاستیک نیاز دارند، نیاز واقعی کشور 27 میلیون است. بنابراین نارضایتی در این زمینه وجود دارد.

وزیر صنعت تصریح کرد: برای رفع این نارضایتی واردات از سال گذشته افزایش یافته و تعرفه واردات از 35 درصد به 10 درصد کاهش یافته است. در ادامه سال گذشته برای تشویق تولیدکنندگان به تولید بیشتر، اجازه افزایش 20 درصدی قیمت را دادیم و از سوی دیگر در آن زمان ارز تخصیصی از 28 هزار و 500 تومان به بیش از 38 هزار تومان رسید. امیدوارم با تدابیر اندیشیده شده مشکلات تامین لاستیک به زودی برطرف شود.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر تنها در تامین لاستیک های 13 و 14 مشکل وجود دارد و دلیل آن هم فقط ساخت داخل است. با توافقاتی که با انجمن لاستیک داشتیم به زودی مشکلات این بخش حل می شود. همچنین تصمیم بر این است که قیمت این لاستیک ها که سبک وزن هستند بر اساس وزن نباشد تا تولیدکنندگان به تولید این لاستیک ها ترغیب شوند.

وی همچنین از مردم خواست به تامین لاستیک دولت از دید سهمیه بندی نگاه نکنند و در صورت عدم نیاز به لاستیک از خرید لاستیک دولتی خودداری کنند، گفت: در اداره توزیع مشکلاتی وجود دارد اما باید نظارت صورت گیرد. در کنار مردم باشیم شهروندان می توانند این تخلفات را به سامانه 124 اطلاع دهند.

جزئیات نشست خودرویی وزیر صلح با شورای رقابت

وزیر صمت در شصت و پنجاه و سومین جلسه شورای رقابت با معاونان خود به عنوان رگولاتور فنی موضوعات مختلف بازارهای انحصاری را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در ابتدای این جلسه وزارت حراست به عنوان رگولاتور فنی با اجرای دستورالعمل های مختلف شورای رقابت در موضوعات مختلف از جمله فولاد، روغن های پایه، خودرو و … چالش های پیش روی این حوزه ها و راهکارهای رفع آن را ارائه کرد. وضعیت این بازارها را بهبود بخشد.

البته در بازار خودرو مسائل متفاوت بود، زیرا بر اساس اصلاح بخشنامه 543 شورای رقابت، نقش وزارت صنعت در مدیریت بازار اهمیت بیشتری داشت و شورای رقابت به عنوان ناظر بر بازار عمل می کند. .

در جلسه شورای رقابت مقرر شد وزارت حراست در اجرای دستورالعمل های شورای رقابت کمک کند و از این وزارتخانه حمایت شود تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

در این جلسه همچنین تاکید شد که تنها راه کاهش قیمت در بازار خودرو افزایش تولید است و در این زمینه باید برنامه ریزی های لازم انجام شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38075

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.