• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
13

خروج تقاضای سرمایه از بازار ارز

  • کد خبر : 27483
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
خروج تقاضای سرمایه از بازار ارز

به گزارش اخبار اقتصادی– قیمت دلار در کانال میانی ۴۹ هزار تومانی به ثبات رسیده و آینده نامشخصی را برای تقاضای سرمایه ای رقم زده است. آیا دلار دوباره افزایش می یابد یا در شرایط فعلی تثبیت شده است؟

به گزارش به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار آخرین روز معاملاتی دومین هفته مهرماه را در سطح 49 هزار و 500 تومان سپری کرد و به این ترتیب تمام چشم اندازهای رشد را از دست داد. آیا این روند به معنای پایان افزایش قیمت دلار است و تقاضای سرمایه را از بازار ارز حذف خواهد کرد؟

ناظران اقتصادی معتقدند بازارساز با تکیه بر اخبار مثبت سیاسی، انتشار ارزهای بلوکه شده و افزایش فروش نفت توانست قیمت دلار را تثبیت کند. این در حالی است که در ماه های اخیر بانک مرکزی نیز با اصلاح مقررات عرضه دلار، تقاضا را محدود کرده است.

بر این اساس گفته می شود قیمت دلار فعلا روندی ثابت خواهد داشت و محدوده نوسانی بین 48 تا 52 هزار تومان را تجربه خواهد کرد.

اما اگر یک اتفاق غیرمنتظره سیاسی یا اقتصادی رخ دهد یا کسری بودجه دولت منجر به خلق پول جدید و رشد تورم در نیمه دوم سال شود، قیمت دلار حرکت صعودی جدیدی را آغاز خواهد کرد.

اهرم های رشد دلار را فعال کنیم؟

در همین راستا میثم رادپور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در دوره نوسانات ارزی هستیم، به تجارت نیوز گفت: دولت تلاش می کند قیمت دلار را کنترل کند، اما این اقدامات عواقب بدی برای اقتصاد و ارز خواهد داشت. بازار در بلندمدت.”

وی با اشاره به اینکه سیاست های فعلی دولت اشتباهات گذشته را تکرار می کند و بخش تولید کشور را فلج می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به تورم پیش روی اقتصاد، اقدامات سیاست گذاران برای کنترل قیمت دلار به صورت منظم در غیر این صورت «افزایش قیمت در آینده خواهد بود». یک سوال نجابت آنها دلار هستند.

آیا تحریم های جدید آمریکا باعث افزایش قیمت دلار می شود؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ اظهار داشت: تحریم ها در سایه اتفاقات رخ داده در نظام پولی بین المللی اهرمی شده و آثار بسیار شدیدی داشته است. ما باید از تغییرات اساسی که در دنیا رخ داده است آگاه باشیم و فقط مربوط به کشور ما نیست.»

وی با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان در دهه گذشته منفی بوده است، خاطرنشان کرد: در دهه گذشته تولید در کشور کاهش یافته و در مدت مذکور پایه سرمایه کشور خشک شده است. ارزش کمتری ایجاد می‌کند و در برابر بحران‌ها بی‌دفاع‌تر است».

دست خالی سیاستمدار خالی

رادپور با تاکید بر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت نیز به شدت کاهش یافته است، گفت: صادرات و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی شده است. با وجود تحریم ها، دست دولت بسته است. البته دولت در هر مرحله یک سری اقدامات از جمله فروش طلا برای مدیریت بازار ارز انجام می دهد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم 50 درصدی رقم فوق العاده بزرگی است، افزود: این میزان تورم می تواند جابجایی های زیادی ایجاد کند، افزایش قیمت دلار پس از فروش نفت به مسئول سیاست های پولی مهلت داد. با تورم 50 درصدی، این عرضه ها نمی تواند قیمت دلار را تثبیت کند.»

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که فرد خود را به جای صاحبان سرمایه نگذارد، نمی توان از ارزش واقعی سرمایه آنها مطمئن بود، خاطرنشان کرد: در دهه اخیر رشد تولید ناخالص داخلی کشور منفی بوده است و به عنوان در نتیجه تولید در کشور کاهش یافته است و در مدت مذکور سرمایه کشور کاهش یافته است.

دلار را به برجام پیوند دهید

علی صادقین کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره به روند قیمت دلار در هفته های اخیر گفت: در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است، ابهام در مسیر توافق هسته ای، بلاتکلیفی سایر بازارها مانند خودرو و … بازار سهام و قیمت های اجباری متولیان سیاست های اقتصادی به وضعیت فعلی کمک کرده است.

وی با اشاره به رکود بازار دلار در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط سیاسی، تردید معامله گران نسبت به نرخ ارز و وضعیت پیش بینی شده قیمت دلار در محدوده 48 تا 52 هزار تومان در نوسان بوده است. از بازار.”

این کارشناس اقتصادی ثبات فعلی قیمت دلار را کوتاه مدت عنوان کرد و اظهار داشت: روند قیمت دلار در میان مدت و بلندمدت به روابط سیاسی، باز شدن برجام و موضوع انتخابات آمریکا بستگی دارد. .

صادقین رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی را از عوامل اساسی رشد دلار برشمرد و گفت: روند قیمت دلار به مذاکرات برجام بستگی دارد و در صورت تصویب برجام. ، انتظار می رود دلار در کوتاه مدت وارد کانال های قیمت پایین تری شود.

منبع شفقنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27483

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.