• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

حل مشکل کم آبی بلوچستان تا 4 سال آینده / اگر سدها نبودند با فاجعه مواجه می شدیم

  • کد خبر : 38833
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
حل مشکل کم آبی بلوچستان تا 4 سال آینده / اگر سدها نبودند با فاجعه مواجه می شدیم

به گزارش اخبار اقتصادی، عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب کشور. با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که چقدر آب ذخیره شده در سدها می تواند آب شرب و آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کند؟ استان سیستان و بلوچستان وی برای تاثیرگذاری گفت: اکنون زمان استفاده از آبی است که پشت سدهای استان انباشته شده است چرا که اکثر سدها پر و سرریز شده اند.

وی افزود: پیش از این بارندگی ها از آب رودخانه ها و گاه از منابع زیرزمینی برای تامین آب شرب منطقه و نیز نمک زدایی آب دریا استفاده می شد و با شرایط کنونی و بارندگی مناسب اکنون آب شیرین سطحی فراوانی وجود دارد دوره چهار ساله در بلوچستان. جنوب وجود دارد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه با ذخیره منابع آبی به مدت 4 سال، تنش کم آبی در مناطق تحت پوشش شبکه هدایت آب سدها هم برای مصارف انسانی و هم برای کشاورزی برطرف می شود، خاطرنشان کرد: به هدف تعیین شده: تامین آب شرب 1900 روستای سیستان. این دولت نتیجه خواهد گرفت.

بزرگ زاده در خصوص تمهیدات وزارت نیرو در مدیریت و کنترل سیلاب در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دو دسته اقدام برای مدیریت سیل انجام شده که اولین آن زیرساخت است. به همین منظور در سال های اخیر سرمایه گذاری های لازم برای ساخت سدها انجام شده است تا با کمک این سازه ها بتوان حوادث حد و هیدرولوژیکی را کنترل کرد.

وی افزود: اقدام دیگر در دسته اقدامات غیرسازه ای و مربوط به مهندسی حاکم بر بهره برداری از سازه ها و پروژه ها است.

بزرگ زاده افزود: اقدامات دیگری نیز در حوزه مدیریت سیل در حال انجام است که به سه مرحله اقدامات قبل از سیل، در زمان سیل و اقدامات پس از سیل تقسیم می شود.

سخنگوی صنعت آب گفت: مرحله پیش از سیل به پیش بینی ها و آمادگی های لازم در وزارت نیرو و سایر نهادها برمی گردد. بدون شک، یک پیش آگهی دقیق منجر به پیشگیری خوب می شود. پیش بینی میزان بارندگی، رواناب و سیل، به چه میزان، به چه شکل و با چه شدتی در رودخانه های مختلف رخ می دهد و این بررسی ها توسط مدیریت سیل و ستاد پشتیبانی وزارت نیرو مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

وی با اشاره به نقش سدها در مهار سیلاب در سیستان و بلوچستان گفت: محدوده بارندگی در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب استان وسیع و گسترده بوده و علاوه بر سواحل. شهرها و شهرهای کنارک و چابهار، حوضه های آبریز و بالای سدها را پوشانده است.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: با حجم ذخیره ای که برای به دام انداختن سیلاب ها در سدهایی مانند فیران، زیردان و خیر ایجاد شد، باعث شد سیلاب های بالادست حوضه سد که عمده بارندگی ها در این مناطق بود، تا پایین دست به تعویق بیفتد. سیل فروکش می کند بنابراین سدها از هم افزایی دو قله بالادست و پایین دست جلوگیری کردند.

سخنگوی صنعت آب ایران نقش سایر سدها را در ایجاد سنبله در سیلاب ها خواند و گفت: چه حجم ذخیره سازی برای به دام انداختن سیلاب ها باشد و چه روند مخزن و یا عملکرد مخزن، زمانی که سیل با شدت زیاد در یک سیلاب حرکت می کند. رودخانه باریک؛ وقتی ناگهان وارد منطقه وسیعی به نام مخزن سد می شود، فرصت استهلاک پیدا می کند.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: در بارندگی های اخیر دبی ورودی به سد کهیر 9 هزار و 300 مترمکعب بر ثانیه بود که در زمان خروج به 1500 تا 1800 مترمکعب در ثانیه کاهش یافت. در سد زیردان ورودی از 2100 مترمکعب در ثانیه به 650 مترمکعب در ثانیه کاهش یافته است. یعنی از شدت قله های سیل کاسته و از تداخل سیلاب های بالادست و پایین دست جلوگیری کرد.

بزرگ زاده نتیجه این مدیریت را در پیشگیری از تلفات انسانی موثر دانست و اظهار داشت: اگر این زیرساخت ها نبود با فاجعه مواجه می شدیم. سیل گونو در خرداد سال 1385 در سیستان و بلوپستان 112 نفر جان باختند. در جبهه بارانی اخیر که در ایران و کشورهای همسایه رخ داد، با وجود همین میزان بارندگی، شاهد بودیم که حتی در شهرهای امروزی مانند دبی نیز عده ای جان خود را از دست دادند و خدمات شهری برای چند روز مختل شد. این موضوع نشان می دهد که زیرساخت ها و مدیریت سدها در ایران نقش خود را به درستی ایفا کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سیل 2018 یکی از اصلی ترین واقعیت هایی که گروه تحقیقاتی و کمیته سیل به آن رسیدند و بر آن تاکید کردند، تکمیل سد خیر بود.

سخنگوی صنعت آب کشور در بخشی از سخنان خود علت تداوم آب در منطقه دشتیاری پس از افتتاح سد بالادست را ارتفاع کم زمین در این منطقه عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است. به همین دلیل، سیلاب ها به سمت آن منطقه هدایت می شوند.» حل مشکلات دشتیاری نیازمند بازنگری در مبانی برنامه ریزی بلندمدت شهری است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38833

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.