به گزارش اخبار اقتصادی، روز دوشنبه 9 مردادماه تنها 70 درصد از عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد. این در حالی بود که صدور مجوز خرید شمش برای افرادی که کد بهینه سازی نداشتند باعث شد تا حلقه شمش فولاد در اواسط تابستان رونق دو چندانی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران پیدا کند. اما افزایش قیمت پایه و کاهش نرخ ارز با کاهش میل به خرید سرمایه جویان، زمینه ساز پیدایش رکود در رینگ صنعتی بورس کالا شد.

نوید افزایش نرخ را می توان در معاملات شمش فولاد شنید

فولادسازان در هفته پایانی مردادماه 133 هزار تن شمش فولاد را در بازار فیزیکی بورس کالای ایران فروختند. تقاضای 199 هزار تنی این محصول از سوی خریداران وجود داشت که در نهایت منجر به فروش 93 هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین قیمت 20 هزار و 200 تومان شد. به این ترتیب در هفته پایانی مردادماه حدود 70 درصد از عرضه شمش فولاد مورد معامله قرار گرفت.

قیمت پایه تعیین شده برای عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا 19 هزار تا 20 هزار و 200 تومان بود که به این ترتیب میانگین قیمت فروش شمش فولاد به سقف قیمت پایه رسید.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس، کل قیمت فروش شمش فولاد در این بازار به 22 هزار تومان می رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل 1/1 درصد نرخ شمش برای تولید میلگردهای آرماتور و هزینه حمل حداقل 500 تومان برای انتقال شمش از واحد ریخته گری به کارخانه نورد، نرخ تولید نهایی هر کیلوگرم میلگرد فولادی شمش. در هفته پایانی مرداد ماه در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد. ماه به 25 هزار تومان می رسد. بدین ترتیب فروش شمش فولاد با نرخ 20 هزار و 200 تومان نوید میلگردهای آرماتور را با نرخ 25 هزار تومان می دهد.