به گزارش اخبار اقتصادی؛ مرکز آمار ایران در ابتدای ماه جاری آمار تورم دی ماه کشور را منتشر کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران و تحلیل اکو ایران از تورم 10 ماهه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده در این مدت 45.9 درصد رشد داشته است. مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه در روزهای گذشته گزارش عملکرد بازار سرمایه در آذرماه سال جاری را منتشر کرد. بر اساس این گزارش ارزش کل بازارهای سرمایه در این 10 ماه 16.1 درصد رشد داشته است. رشد ارزش بازار سرمایه نشان دهنده نرخ رشد است شاخص قیمت مصرف کننده کشور در این 10 ماه 2.86 برابر ارزش بازار سرمایه بوده است. روند معاملات روزانه بورس اوراق بهادار تهران در بهمن ماه کاهش نشان می دهد ارزش معامله عقل و خروج پول واقعی از بازار است که یکی از دلایل این رفتار فعالان بازار را می توان نشات گرفته از عقب ماندگی بازار سرمایه ایران نسبت به سایر بازارهای مالی و تورم کشور دانست. با این تفاسیر تغییرات ارزش بازارهای مختلف سرمایه در این 10 ماه متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم.

ارز ایران از تبادل تهران پیشی گرفت!

بازار سرمایه ایران اکنون چهار شده است تبادل تشکیل شده. نزدیک به 75 درصد از ارزش بازار سرمایه در پایان آذرماه متعلق به بورس اوراق بهادار تهران و 24.8 درصد از سرمایه عرش بازار متعلق است OTC ایران است. وجوه قابل معامله بورس انرژی و مبادله کالا آنها همچنین شامل دو دهم ارزش بازار سرمایه هستند. البته ارزش کم این دو تبادل دلیل آن اوراق کالایی و انرژی است که در این بازارها معامله می شود که ارزش بازار محسوب نمی شود.

بر خلاف بورس انرژی و مبادله کالا که فقط ارزش وجوه قابل معامله آنها دارای ارزش بازار است. در بورس اوراق بهادار تهران و OTC در ایران علاوه بر این صندوق ها، اوراق بدهی و سهام نیز معامله می شود و از ارزش بازار بالایی برخوردار است. نزدیک به 98 درصد از ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران متعلق به اوراق سهام است و اوراق بدهی و صندوق ها به ترتیب 0.8 درصد و 1.3 درصد از ارزش را تشکیل می دهند. تبادل از جمله تهران هستند. این در حالی است که در 10 ماهه امسال ارزش بازار اوراق بدهی و وجوه بورس اوراق بهادار تهران آنها به ترتیب 52 درصد و 31 درصد افزایش یافتند، در حالی که ارزش سهام تبادل تهران تنها 14.4 درصد رشد و رشد ارزشی داشته است بورس اوراق بهادار تهران در این 10 ماه به 14.8 درصد رسیده است.

ارز ایران در این 10 ماه 20 درصد ارزش بازار خود را افزایش داده است که بیش از تبادل تهران بوده است. ارزش بازار سهام OTC ایران که 76.5 درصد از این بازار را در اختیار دارد در 10 ماهه امسال 19.5 درصد افزایش یافته و ارزش اوراق بدهی OTC یعنی 20 درصد ارزش OTC تنها 12.6 درصد افزایش را شامل می شود. وجوه قابل معامله OTC ایران در این 10 ماه 140 درصد افزایش ارزش داشته است و صندوق های قابل معامله مبادله کالا همچنین رشد ارزشی 238 درصدی را تجربه کرده اند.

ارزش بازارهای سهام 11.28

بیش از 92 درصد ارزش بازار سرمایه مربوط به سهام است. تبادل تهران دارای دو بازار سهام به نام های بازار اول و دوم است بورس اوراق بهادار تهران شناخته شده اند بازار اول بورس 7/42 درصد از ارزش سهام بازار سرمایه و بازار دوم بورس 7/36 درصد از ارزش سهام بازار سرمایه را پوشش می دهد. سهام ایران در فرابورس در چهار بازار قرار دارد. بازار اول فرابورس 2.9 درصد و بازار دوم 11.9 درصد از سهام بازار سرمایه را شامل می شود. نزدیک به 5.6 درصد از سهام بازار سرمایه متعلق به بازار پایه فرابورس و کمتر از یک درصد آن متعلق به شرکت های کوچک و متوسط ​​است. در بین دو بازار بورس و چهار بازار بورس، فرابورس اول با رشد 35.5 درصدی ارزش بازار در 10 ماهه امسال بیشترین افزایش و بازار دوم را به خود اختصاص داده است. OTC با 10.4 درصد رشد کمترین افزایش را به ثبت رسانده اند.

IMG_20230215_145133_532