بازار سهام شاهد خروج مداوم پول از چرخه معاملات است تبادل و OTC است. آمار پول به شبه پول بر اساس داده های بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون با شیب قابل توجهی رو به افزایش بوده و در آخرین آمار از مرز 30.8 درصد عبور کرده است. در همین راستا در بازارهایی مانند سکه و ارز قیمت ها روز به روز در حال افزایش است به طوری که در جریان معاملات روز چهارشنبه دلار آمریکا از 47 هزار تومان افزایش یافت. بازار آزاد گذشته و سکه نیز در بازار مربوطه از مرز 36 میلیون تومان عبور کرده است.

اما مقایسه این اعداد نشان دهنده این واقعیت است که با توجه به برگشت قیمت ها در بازار سهام در ماه های اخیر که قیمت دارایی ها در بازارهای موازی روند افزایشی داشته است، حتی اگر بحث ارزش بنیادی وجود نداشته باشد، حداقل تحت تاثیر تورم قرار نگرفته است. است.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه 0.86 درصد کاهش یافت، در حالی که نزدیک شدن آن به انتهای هایپرکانال یک میلیون و 500 هزار واحدی در کنار تداوم خروج پول، نشان از فرار مردم به بازارهایی دارد که قابل دستکاری و دخالت در مکانیسم آنهاست. بازار مذکور بسیار کمتر است.

این موضوع باعث شده بسیاری از فعالان این عرصه بازار سهام در ابتدای سال جاری با توجه به تداوم انتظارات تورمی در بازار انتظار افزایش قیمت را داشتند اما اکنون از وضعیت موجود ناامید شده اند. بسیاری از آنها معتقدند که مداخله در بحث عرضه ماشین در بورس کالا و بحث نرخ خوراک در بودجه سال آینده دلیل رد وجوه بورس تهران بوده است. اما برخی دیگر با توجه به اولین تصمیم رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر توقف معاملات دلار در محدوده 28 هزار و 500 تومانی، اشاره می کنند که آنچه عملا رشد بورس را متوقف کرده است، عدم تطابق با صورت های مالی بورس است. شرکت ها با قیمت ها بازار ارز است.

بررسی ها نشان می دهد که برخلاف ماه های قبل از انتصاب محمدرضا فرزین، عموماً مسافت نصف نرخ با بازار آزاد بین 20 تا 30 درصد بود. جلوگیری از افزایش قیمت در سامانه مذکور اختلاف نرخ ارز را به حدود 65 درصد رسانده است. به همین دلیل است که اکثر منتقدان سیاست های ارزی محمدرضا فرزین او را برای جلوگیری از رشد انتخاب می کنند قیمت ارز مقایسه با سیاست های شکست خورده در دوره های قبلی وی که در اولین مصاحبه خود درباره سیاست های بانک مرکزی در دوران مدیریت خود گفته بود «برای رفع نواقص باید رویکرد جدیدی در پیش بگیریم» در نهایت نشان داد که جز تکرار اشتباه دیگران سیاستی نداشته است. حمیدرضا صالحی معاون رئیس جمهور در خصوص پیامدهای این وضعیت کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت و گو با مجلس سنا گفت: نکته این است که وقتی در مورد یکی از پارامترهای اقتصادی راه حل نادرست می گیریم به نتایج نادرستی هم می رسیم و برای پاک شدن عواقب این اشتباه باید نگاه کنیم. برای راه حل های دیگر و در نهایت در اقتصاد سردرگم می شویم.

به نظر می رسد او تصمیم گرفته است که از سازوکار بازار تبعیت نکند، به جای اینکه با تطبیق قیمت ارز با واقعیت های اقتصاد ایران اجازه افزایش آن را بدهد، با شمشیر شکسته با عرضه سنگین ارز به جنگ قیمت می رود. نتیجه هر چه که باشد، اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر شرکت‌های دلاری بورس حداقل 60 درصد از درآمدزایی ارزی خود را پشت سر گذاشته‌اند و بازار فضایی برای رشد بیشتر به تناسب پیدا نکرده است. به این تاخیر