• امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
2

تعیین حداکثر سقف افزایش اجاره بها از 25 تا 30 درصد در تهران

  • کد خبر : 40945
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
تعیین حداکثر سقف افزایش اجاره بها از 25 تا 30 درصد در تهران

به گزارش اخبار اقتصادی، ابوالفضل نوروزی 2.6 میلیون واحد را یادآور شد طرح ملی نهضت مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و ماهانه حجم زیادی از این واحدها در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می گیرد، گفت: امروز 66 هزار و 791 واحد مسکونی افتتاح و بیش از 50 هزار قطعه زمین در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: بیش از 50 درصد هزینه ساخت یک واحد مسکونی بهای زمین است که در قالب اجاره نامه 99 ساله در اختیار مردم قرار می گیرد. تقریباً تمامی استان ها به جز تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مشمول واگذاری ها و واگذاری های امروز ۱۵ تیر هستند که در هفته ها و ماه های اخیر افتتاح شد.

در جلسه هجدهم در مورد اجاره تصمیم بگیرید

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در جلسه هجدهم شورای عالی مسکن بررسی می شود سقف اجاره بها است، گفت: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ساخت و ساز و کاربرد طرح نهضت ملی مسکن سقف اجاره بها را در طرح تنظیم بازار اجاره تعیین خواهد کرد، تصمیم گرفت به حقوق هر دو مستاجران و مالکان احترام بگذارد.

نوروزی افزود: بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، دولت موظف است نرخ رشد اجاره بها را در استان هایی که تورم بیش از 30 درصد است تعیین کند. قیمت اجاره بها بعد از جلسه امروز شورای عالی مسکن مشخص می شود که در استان تهران بین 25 تا 30 درصد است.

وی با یادآوری اینکه قانون ضمانت های اجرایی عدم رعایت سقف اجاره بها توسط موجر را پیش بینی کرده است، به مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از ضمانت های اجرایی این است که اگر موجر اجاره بها را بیش از مبلغ اجاره بها دریافت کند. مستاجر حداکثر سقف تعیین شده را دریافت می کند، مستاجر می تواند تا 5 سال از موجر مطالبه کند، موجر موظف است مبلغ اضافی را به مستاجر مسترد کند، همچنین بیش از سه برابر اجاره در یک ماه، موجر جریمه می شود. و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

نوروزی گفت: در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، مشکل مشاوران املاک جدی است. بر اساس این قانون مشاوران املاک موظفند قراردادهای اجاره یک واحد مسکونی را طی دو سال گذشته بررسی کنند و از قیمت تعیین شده تجاوز نکنند.

وی تصریح کرد: در قانون مدیریت بازار زمین، مسکن و اجاره، هم منافع موجر و هم منافع مستاجر لحاظ شده است. در قانون مشوق هایی برای مالکانی که قانون را رعایت می کنند در نظر گرفته شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40945

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.