به گزارش اخبار اقتصادی، سومین هفته شهریورماه در حالی به پایان رسید که مواد اولیه در مقابل سیگنال های مثبت و منفی نوسانات قابل توجهی در نرخ ثبت کردند. اما در نهایت، بیشتر فلزات بخشی از افزایش نرخ خود را در نیمه اول سپتامبر از دست دادند.

در هفته منتهی به جمعه 22 سپتامبر، معاملات آتی مس Comex آمریکا با 2.46 درصد کاهش، سرب 3.9 درصد، نیکل 6.1 درصد و قلع 1 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در این مدت قیمت سنگ آهن وارداتی به چین 1.2 درصد کاهش و میلگرد در بازار داخلی چین 0.45 درصد کاهش داشته است. در حالی که برخی فلزات در روز جمعه 31 شهریور مجددا افزایش یافتند.

بازگشت به ارزش شاخص دلار آمریکا و تضعیف انتظارات صنعتی از کاهش قیمت فلزات در هفته سوم سپتامبر حمایت کرد. روز چهارشنبه 20 سپتامبر، نشست فدرال رزرو برای تصمیم گیری در مورد نرخ بهره آمریکا برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت; تغییری در نرخ بهره صورت نگرفت و بنابراین نرخ بهره آمریکا در سطح 5.5 درصد باقی ماند که بالاترین نرخ در 22 سال گذشته بود. البته در این جلسه فدرال رزرو از احتمال افزایش مجدد نرخ بهره تا پایان سال خبر داد و سقف نرخ بهره را برای سال آینده افزایش داد. به این ترتیب ترس از تشدید سیاست های انقباضی فدرال رزرو در ماه های باقیمانده سال 2023 از یک سو باعث رشد شاخص دلار آمریکا و از سوی دیگر باعث کاهش قیمت خام شد. مواد.

انگلستان حامی مواد خام شد.

در حالی که تصمیمات فدرال رزرو در هفته سوم سپتامبر به ضرر بازارهای مالی و کالایی جهان پایان یافت. اما تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی انگلیس مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره در ماه سپتامبر باعث افزایش رینگ های کالایی جهان در روز جمعه 22 سپتامبر شد. البته بانک مرکزی انگلیس پایان رشد نرخ بهره در این منطقه را اعلام نکرد و بنابراین، اگر رشد نرخ انرژی فراتر از حد تحمل افزایش یابد، باید منتظر رشد نرخ دیگری در این منطقه باشیم.

بانک مرکزی منطقه یورو در آخرین جلسه سیاست خود نرخ بهره منطقه یورو را افزایش داد. اما این احتمالا آخرین دور رشد نرخ بهره در منطقه یورو در سال جاری خواهد بود. تحقق این پیش بینی به نفع مواد خام خواهد بود.

سد دلار در دایره کالا

شاخص دلار در روز جمعه 31 شهریورماه روی 105.3 واحد بسته شد. این رقم به جز روز پنجشنبه 30 شهریور، بالاترین سطح این شاخص پس از اسفند ماه سال جاری بود. افزایش شاخص دلار از دو منظر مانع رشد قیمت کالاها است. از یک سو، رشد ارزش شاخص دلار آمریکا هزینه نگهداری دارایی ها را نسبت به ارز افزایش می دهد و جذابیت نگهداری پول را افزایش می دهد. از سوی دیگر، افزایش شاخص دلار، خرید مواد اولیه را برای شکارچیان سایر ارزها گران‌تر کرده و مانعی برای تقاضا در بازارها خواهد بود.