به گزارش اخبار اقتصادی، اولین افزایش نرخ بهره ترکیه در بیش از دو سال گذشته درسی برای اقتصاددانانی بود که انتظار چرخش تهاجمی تری از سوی بانک مرکزی این کشور را داشتند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بزرگ‌ترین وام‌دهندگان جهان در حال تجدیدنظر در پیش‌بینی‌های خود برای حرکت بعدی سیاست‌گذاران به رهبری حافظ گی ارکان هستند.

اگرچه آنها به اتفاق آرا افزایش نرخ بهره را در روز پنجشنبه پیش‌بینی کردند، بسیاری از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی‌های ING Groep NV با فاکتور افزایش تقریباً نیم پله‌ای 650 واحدی در ژوئن، شامل حرکت 5 درصدی بود، در حالی که HSBC Holdings Plc فقط 2 درصد کاهش را پیش‌بینی کرد.

تمرکز در حال ظهور نشان دهنده نگرانی در مورد خطرات برای ثبات مالی، و همچنین تاثیر شوک نرخ 900 میلیارد دلاری بر اقتصاد است. در حالی که بانک مرکزی تغییرات سیاستی را اعمال می کند که آن را “تدریجی” توصیف می کند، دارایی های ترکیه در برابر فروش آسیب پذیر هستند و فشارهای قیمتی همچنان رو به افزایش است و تورم همچنان در حدود 40 درصد در نوسان است.

کریستین ویتوسکا و ییگیت اونای، تحلیلگران دویچه بانک، در گزارشی گفتند که افزایش کمتر از 500 واحد پایه “به خوبی می تواند به فشار مجدد بر ارز منجر شود.”

تیم اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حال کاهش حمایت از لیر، بازسازی ذخایر خارجی و تسهیل مقرراتی است که برای تثبیت پول ترکیه استفاده می شد. اردوغان همچنین به دنبال کمک های مالی در خارج از کشور و این هفته در منطقه عربی خلیج فارس است. فارس بازدید و قراردادهای موقت با امارات متحده عربی به ارزش بیش از 50 میلیارد دلار را تضمین کرد.

در همان زمان، مقامات اقدامات مالی را انجام می دهند که به گفته بارکلیز “قوی تر از آنچه قبلاً انتظار داشتیم” بود. مراحل جدید – یکی برای افزایش چند نرخ مالیات بر ارزش افزوده از مالیات شرکت‌ها تا بانک‌ها که تا حدی برای پرداخت وعده‌های پرهزینه اردوغان به رای‌دهندگان قبل از انتخابات ماه مه مورد نیاز است، متغیر است.

ارکان ارگوزل، اقتصاددان بارکلیز در یادداشتی پژوهشی گفت: «مقامات ممکن است در حال برنامه ریزی برای جبران این انقباض با سیاست های مالی سخت گیرانه تر باشند.

آنچه بلومبرگ اقتصادی می گوید

بلومبرگ اکونومیکس می‌گوید ما انتظار داریم که بانک مرکزی تغییر سیاست بسیار مورد نیاز خود را در نشست جولای خود با افزایش 300 نرخ پایه دنبال کند و در آینده، احتمالاً گام‌های بیشتری برای ادامه بازگشایی ترکیب پیچیده سیاست‌های خود بردارد.

با نزدیک شدن به انتخابات محلی در ماه مارس آینده، عمل توازن پیچیده تر خواهد شد. رشد اقتصادی سریعتر می تواند دوباره به یک اولویت تبدیل شود زیرا اردوغان بر تلاش برای بیرون کشیدن برخی از بزرگترین شهرهای کشور از دست مخالفان تمرکز می کند.

اکنون رسانه‌های طرفدار اردوغان برای کاهش بیشتر محدودیت‌های پولی فریاد می‌زنند. ستون نویس روزنامه حریت، که به تفکرات دولتی نزدیک است، نسبت به تصمیماتی که می تواند به سرمایه گذاری و تجارت آسیب برساند، هشدار داد و گفت: بانک مرکزی می تواند در روز پنجشنبه این هفته نرخ بهره را به 16.5 تا 17 درصد افزایش دهد.