به گزارش اخبار اقتصادی؛ اگرچه ایران و ویتنام هنوز در فهرست شرکای اصلی تجاری قرار نگرفته اند، اما هر دو طرف با توسعه روابط تجاری در تلاش هستند تا سطح مبادلات را افزایش دهند، در همین راستا هیات ویتنامی از این کشور چهارشنبه هفته جاری برای توسعه روابط وارد ایران می شود. . تجارت ایران و ویتنام را بررسی کنید.

بر اساس ارزیابی ها، اقلام مهم صادراتی ایران به ویتنام شامل انجیر، زعفران، میگو، سرب، پای مرغ، قیر، کود اوره، گوگرد، روی و پسته و در عوض صادرات فلفل، قهوه، تلفن و لاستیک طبیعی از ایران است. از ویتنام ، شمش، نارگیل، خوراک آبزیان، پلی متاکریلات و دارچین وارد می شود.

36 سال زمان برای رشد

قبل از اصلاحات اقتصادی سال 1986، ویتنام اقتصاد شکننده ای داشت که با مشکلات زیادی از جمله رشد اقتصادی پایین و تورم شدید به دلیل جنگ های پی در پی با سایر کشورها، تحریم های آمریکا و انزوای اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می کرد. اما تغییر رویکرد این کشور در حوزه سیاست های اقتصادی باعث شده تا 36 سال مسیر دشوار رشد اقتصادی را طی کند. همانطور که بررسی ها نشان می دهد رشد اقتصادی ویتنام در سال 2022 به 8 درصد خواهد رسید و این کشور می تواند در رقابت با دیگر کشورهای آسیای شرقی حرف اول را بزند. بررسی ها نشان می دهد که ویتنام بالاترین رشد را از سال 1997 تجربه کرده است.

اقتصاد ویتنام در سه دهه گذشته دستخوش تحول عظیمی شده است. این دگرگونی باعث شده است که کشور با اقتصاد کشاورزی متزلزل و با محدودیت های ارزی داخلی در دو دهه اخیر به یک اقتصاد پیشرو و قابل اعتماد در تولید صنعتی تبدیل شود که با مشارکت بخش خصوصی و شرکت های فراملی انجام شده است. تجربه ویتنام نشان می دهد که پس از تکیه هر چه بیشتر بر مکانیسم های بازار، اعطای آزادی عمل به واحدهای اقتصادی محلی و به حداقل رساندن دخالت دولت مرکزی در تجارت و تکیه بر بخش خصوصی، توانسته در مسیر رشد و توسعه گام بردارد. . اقتصادی که از یک سو بر آشتی با دنیا و استفاده از توانمندی های تکنولوژیک و مالی در حال گسترش اقتصاد جهانی تاکید دارد و از سوی دیگر بر اساس اصلاحات داخلی و تشویق شرکت های خصوصی و ایجاد انگیزه های سیاسی استوار است.

تصویری از اقتصاد ویتنام

در 30 سال گذشته رشد اقتصادی آن به طور متوسط ​​6.8 درصد بوده است. این کشور توانسته رشد اقتصادی خود را در سال‌های پس از بحران مالی بین‌المللی سال 2008 حفظ کند. رتبه جهانی ویتنام از نظر رشد اقتصادی 21 است. همچنین این کشور در 25 سال گذشته متوسط ​​تورم 6 درصدی را تجربه کرده است. البته در سال‌های بحران مالی جهانی، این نرخ گاهی حدود ۲۳ درصد بود. از سوی دیگر این کشور در برخی سال ها تورم منفی 2 درصدی را نیز تجربه کرده است. بررسی آمار تورم سال های اخیر نشان می دهد که در 5 سال اخیر تورم در این کشور تثبیت شده و همواره به صورت نسبی کمتر از 5 درصد بوده است.