• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

بی میلی کارگران به کشاورزی در 21 استان

  • کد خبر : 40140
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
بی میلی کارگران به کشاورزی در 21 استان

اکوایران: داده های مرکز آمار نشان می دهد در سال گذشته سهم بخش کشاورزی از اشتغال 21 استان کمتر از 20 درصد بوده است. به عبارت دیگر در این استان ها حتی یک چهارم کارگران در بخش کشاورزی فعال نبودند.

اخبار اقتصادی، کشاورزی یکی از سه بخش اقتصاد است که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی کشور و تامین نیازهای غذایی خانوارها دارد. داده های مرکز آمار نشان می دهد که سهم کشاورزی در اشتغال در کل کشور در سال گذشته 14.4 درصد بوده است. به عبارت دیگر، به ازای هر 100 کارگر در سراسر کشور، تقریباً 14 نفر در بخش کشاورزی کار می کردند.

این نسبت میانگین کل کشور است و برای هر استان به تفکیک محاسبه و اعلام می شود. بر اساس این محاسبات، سهم بخش کشاورزی از اشتغال کل کشور در استان کرمان بیشتر از سایر استان ها و حدود 40 درصد است. در مرحله بعدی استان های خراسان شمالی و آذربایجان غربی قرار دارند. استان تهران از نظر سهم کشاورزی نیز رتبه آخر را دارد. پس از تهران، استان های البرز و قم کمترین نسبت را به خود اختصاص دادند.

رونق پایین بازار کار در بخش کشاورزی

در بین 31 استان کشور، سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال استان کرمان 39.7 درصد و بالاتر از سایر استان ها است. یعنی در این استان از هر 100 نفر شاغل تقریباً 39 نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. استان خراسان شمالی با سهم 30.4 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. کرمان و خراسان شمالی تنها استان هایی هستند که بیش از 30 درصد اشتغال در آن کشاورزی است.

در سوی دیگر این طیف، پنج استان وجود دارد که سهم کشاورزی در اشتغال کمتر از 10 درصد است. اولین استان تهران است که این نسبت تنها 1.7 درصد است. به عبارت دیگر از هر 100 کارگر تهران فقط یک نفر کشاورز است. البرز و قم دو استان بعدی هستند که این نسبت به ترتیب 2.5 و 3.1 درصد است. یزد و اصفهان چهارمین و پنجمین استان های کشور از نظر سهم پایین کشاورزی در اشتغال هستند. جالب اینجاست که سهم کشاورزی در اشتغال استان‌هایی که به نظر اکثریت ساکنان آن کشاورزی است، کمتر از حد انتظار است. به عنوان مثال این نسبت در گیلان تنها 21.2 درصد و در مازندران 17.2 درصد است. سهم کشاورزی در اشتغال استان خوزستان تنها 14.6 درصد برآورد شده است.

030319

افزایش و کاهش سهم کشاورزی در اشتغال استان ها در سال گذشته

سهم گروه کشاورزی از اشتغال استان ها در سال گذشته نسبت به سال 1401 تغییری نکرده است. در بین تمامی استان های کشور این نسبت در 2 استان بیش از 2 واحد درصد افزایش و در 8 استان بیش از یک واحد درصد کاهش داشته است.

به عنوان مثال این نسبت در استان اردبیل بیش از سایر استان ها افزایش یافته و نسبت به 1401 6.7 واحد درصد افزایش داشته است. استان کرمانشاه نیز 2.5 واحد درصد افزایش سهم کشاورزی در اشتغال داشته است.

این نسبت در برخی استان ها مانند ایلام، زنجان، گلستان، خراسان رضوی و قزوین نسبت به سال 1401 بیش از یک درصد کاهش داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40140

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.