• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

بیکاری گریبانگیر خراسان شد. کدام استان بیشترین بهره وری را دارد؟

  • کد خبر : 38796
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
بیکاری گریبانگیر خراسان شد.  کدام استان بیشترین بهره وری را دارد؟

اکوایران: شواهد آماری نشان می دهد که «خراسان شمالی» بیشترین و «یزد» کمترین تعداد افراد نیمه شاغل را در زمستان 1402 داشته است.

اخبار اقتصادی، «سهم اشتغال ناقص» یکی از شاخص‌های اقتصادی است که نشان می‌دهد جمعیت کمتر از ساعات استاندارد (44 ساعت یا بیشتر در هفته) کار می‌کردند یا مشاغلی غیرمرتبط با مهارت و دانش خود داشتند.

بررسی ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که اشتغال ناقص یا بیکاری جزئی در زمستان 1402 در سراسر کشور کاهش یافته است. البته استان‌های مختلف نسبت نیمه‌اشتغالی یکسانی نداشته‌اند. «خراسان شمالی» بیشترین نسبت جمعیت نیمه شاغل و «یزد» کمترین نسبت را در زمستان 1402 داشته است. همچنین بررسی ها نشان می دهد که بیکاری در 6 استان در زمستان 1402 نسبت به فصل مشابه 1401 افزایش یافته است. کاهش بهره وری نیروی کار در این استان ها در زیر پدیده نیمه بیکاری به تفکیک هر استان در زمستان 1402 تحلیل شده است.

بیکاری در زمستان 1402 به نصف کاهش یافت

«نسبت بیکاری» نشان می دهد که چه بخشی از جمعیت فعال در بازار کار کم کار هستند. اشتغال ناقص حالتی است که در آن فرد کمتر از 44 ساعت در هفته کار می کند یا به فعالیت هایی می پردازد که با توانایی و دانش او ارتباطی ندارد. به همین دلیل این دسته از افراد از حداکثر بهره وری خود در بازار کار استفاده نمی کنند و این پدیده به عنوان یک رویداد نامطلوب شناخته می شود.

داده های آماری نشان می دهد که در زمستان 1402 نسبت اشتغال ناقص در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال 1401 کاهش یافته و به 8.6 درصد رسیده است. به عبارت دقیق‌تر، در زمستان 1402، بیش از هشت درصد از نیروی کار کشور کمتر از حد استاندارد (44 ساعت یا بیشتر) کار می‌کردند یا مشاغلی غیرمرتبط با تجربه و مهارت‌های خود داشتند.

البته این رقم به نسبت اشتغال ناقص کل کشور است. تحقیقات حاکی از آن است که این رقم در استان‌های مختلف ارزش یکسانی ندارد و در برخی از استان‌ها سطوح بالاتری را تجربه کرده است. نسبت اشتغال ناقص استان های کشور در زمستان 1402 در زیر تحلیل می شود.

بیکاری در 19 استان بالاتر از میانگین کشوری است

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که نیمی از بیکاری در 19 استان کشور در سطحی بالاتر از میانگین کل کشور قرار دارد.

در خراسان شمالی 24.4 درصد کارگران از حداکثر ظرفیت خود در فرآیند کار استفاده نکرده اند. دلیل این امر کاهش ساعات کاری یا عدم تجربه کافی برای انجام کار بوده است. بنابراین این استان بیشترین نسبت نیمه بیکاری را در زمستان 1402 به خود اختصاص داده است.

استان «لرستان» با سهم 22.1 درصدی رتبه دوم نیمه بیکاری در این مدت را به خود اختصاص داد. طبق آمار در سایر استان ها در زمستان 1402 کمتر از 20 درصد شاغلان دارای شغل ناقص بوده اند.

یزدی ها نیز در زمستان سال گذشته با ثبت سهم 0.8 درصدی کمترین میزان این نرخ را داشتند. این میزان در سایر استان ها بیش از یک درصد ثبت شده است. تحقیقات حاکی از آن است که در زمستان 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401، بیکاری در برخی استان ها به نصف افزایش یافته و در برخی از آنها با افزایش نسبت بیکاری، بهره وری نیروی کار بهبود یافته است.

کاهش بهره وری نیروی کار در 6 استان

آمارها نشان می دهد که در زمستان 1402 نسبت جمعیت با اشتغال نسبی به کل افراد شاغل در 6 استان افزایش یافته و در بقیه استان ها روند نزولی داشته است. به عبارت دقیق‌تر، بهره‌وری نیروی کار در زمستان 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 در استان‌های «خراسان شمالی»، «کردستان»، «اردبیل»، «کهگیلویه و بویراحمد»، «پرس» کاهش یافته است. و «آذربایجان غربی». یعنی در این استان ها تعداد افرادی که کمتر از حد معمول کار می کردند یا کارهای غیرمرتبط انجام می دادند نسبت به همان فصل 1401 افزایش یافته است.

از سوی دیگر بهره وری نیروی کار در 24 استان افزایش یافته است. در استان «گیلان» نسبت نیمه بیکاران در زمستان 1402 نسبت به فصل مشابه سال 1401 تغییری نکرده است.

030213

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38796

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.