به گزارش اخبار اقتصادی، تا هفته گذشته، بازار سهام این یکی از پایه های اقتصادی ترکیه بود که هنوز تابع هوس های سیاسی دولت نبوده است، اما به نظر می رسد دیگر چنین نخواهد بود.

دولت ترکیه با کمک یک سری تغییرات سریع و دقیق، نقدینگی را به بازار سهام تزریق کرد که باعث شد شاخص BIST100 در عرض سه روز سقوط کند. تبادل استانبول رشد 20 میلیارد دلاری را تجربه خواهد کرد که نزدیک به بالاترین سطح شاخص در نظر گرفته می شود. اما در واقع با این اقدام بورس یک گام دیگر از دنیای عادی مالی فاصله گرفته است.

بلومبرگ گزارش می دهد که سرمایه گذاران در لندن، نیویورک و سایر نقاط جهان می گویند که نمی خواهند پول را وارد بازار سهام کنند که در آن قوانین بر اساس قدرت، تغییر می کند.

اما برای درک اینکه آیا این واقعاً یک توقف در طول یک بحران است یا اینکه آیا ریشه های سیاسی و قبل از آن دارد انتخابات ریاست جمهوری در ماه می، این بازی های سیاسی توسط رجب طیب اردوغان انجام می شود، سخت است.

“ولفانگو پیکولی” – رئیس Teno Intelligence – گفت: “دیگر بازاری وجود ندارد.” همه چیز حول محور اهداف سیاسی کوتاه مدت می چرخد ​​و مقامات محلی از انواع ترفندها برای ارائه یک ظاهر عادی استفاده می کنند.

سیاست گذاران هفته گذشته از طیف وسیعی از اهرم ها برای حمایت از بازار سهام استفاده کردند و صندوق های بازنشستگی خصوصی و وام دهندگان دولتی را به خرید سهام هدایت کردند و مالیات بازخرید شرکت ها را حذف کردند. به عنوان یک گام دائمی، صندوق سرمایه گذاری مستقل ترکیه در حال ایجاد مکانیسم جدیدی است که به دولت اجازه می دهد در زمان نوسانات بالا سهام بخرد.

برخی از سرمایه گذاران نسبت به بررسی بیش از حد تغییرات در روزهای پس از زلزله هشدار دادند. آنها می گویند که شرایط فعلی می تواند موقتی باشد و در مواقع افزایش فشار بازار به عنوان یک قطع کننده مدار عمل کند. آنها معتقدند حمایت فعلی دولت به این معنا نیست که دولت بخواهد دستی فعال در معاملات بورس داشته باشد.

نناد دینیک، استراتژیست سهام در بانک جولیوس بائر می گوید: اقدامات کوتاه مدت برای متعادل کردن نوسانات بازار و کاهش نوسانات پس از زلزله غم انگیز موجه به نظر می رسد. او خطر سیاست مداخله ناگهانی و ناخواسته دولت را دست کم می گیرد.

با این حال، سرمایه گذاران بدبین تر، نوسانات بازار سهام را نشانه ای از افزایش کنترل دولت می دانند که قبلا عمیقاً ریشه دار شده بود. بازار ارز و اوراق قرضه نفوذ کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری مهم اردوغان در سال 2018 به او قدرت گسترده تری در جایگاه و سیستم ریاست جمهوری داد. او اقدامات غیرمتعارف فزاینده‌ای انجام داده است، نرخ‌های بهره را با وجود تورم دو رقمی و تغییر قوانین بانکی کاهش داده است، که نمونه‌ای از قدرت فراگیر خود برای محافظت از ارزش لیر است.

ترکیه زمانی در بین سرمایه گذاران بازارهای نوظهور به دلیل سیاست هایش محبوب بود بازار آزاد جذاب به نظر می رسید اما اقدامات اردوغان باعث خروج شد پول واقعی از ترکیه است.

بر اساس داده های اتاق تسویه بانک تاکاس، سرمایه گذاران خارجی اکنون تنها حدود 30 درصد از سهام ترکیه را در اختیار دارند، در حالی که دو دهه پیش 60 درصد سهام این کشور بود. مالکیت خارجی اوراق قرضه نیز از 28 درصد در سال 2013 به تنها 1 درصد کاهش یافته است.

با کمک اقدامات اضطراری، شاخص BIST100 بورس استانبول طی یک هفته 12 درصد رشد کرد. این شاخص بر حسب لیر از ابتدای سال 2022 دو برابر شده است. در حالی که دولت نرخ بهره و سپرده را به اجبار پایین نگه داشته و بازده اوراق قرضه بسیار کمتر از تورم است، سهام و طلا از معدود پناهگاه های منطقی باقی مانده برای محافظت از پس انداز در برابر تورم هستند. .

برای سرمایه گذاران بین المللی، ریسک تبدیل شدن بازار سهام ترکیه به یک بازار بسته افزایش یافته است و افزایش مقررات می تواند باعث این گذار شود.

به گفته نیک Stadtmiller، رئیس تولید مدل در Global Investors در نیویورک، بالا نگه داشتن بازار سهام با مداخله مداوم دولت دشوار خواهد بود.

وی گفت: بورس برای ماندن در سطوح بالا نیازمند خریدهای جدید است. مسئولان باید به مداخله خود ادامه دهند تا از سقوط بورس جلوگیری شود.

برخی از سرمایه گذاران نگرانی ها در مورد سرمایه گذاری در ترکیه را رد کرده و می گویند که این بخشی از ریسک در بازارهای نوظهور است. «کارلوس هاردنبرگ» مدیر پورتفولیوی موبیوس کپیتال پارتنرز گفت: در کشورهای دیگر شاهد این موضوع بوده ایم و اقدامات موقتی است و بدیهی است که مسئولان باید از بازارها دوری کنند تا اعتماد خدشه دار نشود.