به گزارش اخبار اقتصادی، با وجود گذشت 19 روز از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در نوار غزه، قطعنامه های پیشنهادی برای آتش بس در غزه یکی پس از دیگری به بن بست خورده است. در این میان اخباری مبنی بر تناقضات سیاسی حول محور این تنش باعث افت شدید قیمت ها در بازار سکه شده است.

تغییر لحن بازار را مختل کرد

معامله گران گفتند که در روزهای دوشنبه و سه شنبه بازار احتمال آتش بس را قیمت گذاری کرده است. با این حال، با تغییر لحن آمریکا در قبال ایران و تشدید تنش در بازار، مرحله آتش بس لغو شد. البته پشت خط چهارشنبه شب ادعایی از وال استریت ژورنال به بازار آمد و باعث شد قیمت ها در بازار یک شبه سقوط کنند.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد اسرائیل درخواست آمریکا برای به تعویق انداختن حمله زمینی به غزه را پذیرفته است. این تاخیر به این دلیل است که ایالات متحده بتواند دفاع ضد موشکی بیشتری نصب کند. پنتاگون در تلاش است تا حدود 12 سامانه دفاع هوایی را در منطقه مستقر کند.

اگرچه این خبر در بازار مثبت تلقی می شد و اکثریت بازار تصور می کردند حداقل تا یک هفته دیگر حمله زمینی به غزه انجام نمی شود، اما گروهی از معامله گران معتقدند ظاهر این خبر با جزئیات آن بسیار متفاوت است. در همین رابطه خبرگزاری دولتی نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب خطاب به اسرائیلی ها در سرزمین های اشغالی گفت: این تازه آغاز راه است، ما برای ورود زمینی به نوار غزه آماده می شویم. البته نتانیاهو توضیح خاصی در مورد زمان، چگونگی و چرایی ارائه نکرد.

از سوی دیگر، جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام مایک جانسون را به عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب کردند.

جانسون از حامیان قوی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود و یکی از چهره های کلیدی در تلاش های ناموفق کنگره برای تغییر نتایج انتخابات 2020 بود. برخی از معامله گران معتقدند که این رویداد احتمالاً به بهبود روابط تهران و غرب در آینده کمک خواهد کرد. .

قیمت جهانی طلا شب گذشته به 1967 دلار کاهش یافت. اما دوباره به سمت دلار 1980 افزایش یافت و به دلار 1986 رسید، اگرچه در ساعت 23:23 قیمت هر اونس طلا 1981 دلار بود که نشان دهنده افزایش تقریباً 9 دلاری است.

آیا قیمت طلا همچنان در حال افزایش است؟

به نظر می رسد اکنون توجه سرمایه گذاران به انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماهه سوم سال جاری معطوف شده است. این گزارش که روز پنجشنبه (4 نوامبر) منتشر خواهد شد، تأثیر بسیار مهمی بر چشم انداز فدرال رزرو در مورد چگونگی تغییر نرخ بهره خواهد داشت.

در صورت افزایش مجدد نرخ بهره در ایالات متحده، توجه سرمایه گذاران به این فلز گرانبها کاهش می یابد، زیرا آنها می توانند با سرمایه گذاری های دیگر مانند سهام یا اوراق قرضه درآمد بیشتری کسب کنند.

اگر داده های جدید آمریکا نشانه کندی رشد اقتصادی باشد، احتمال عدم افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا را افزایش می دهد و این یک عامل مثبت مهم برای قیمت طلا است. در این شرایط قیمت طلا حتی می تواند از 2000 دلار در هر اونس نیز فراتر رود.

قیمت دلار چهارشنبه شب با افت 150 تومانی حول و حوش 51 هزار و 150 تومان بسته شد. بررسی ها حاکی از آن است که بعدازظهر دیروز قیمت هر قطعه سکه امامی حدود 29 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است. معامله گران سکه با اشاره به اخبار جدید گفتند: در صورت واکنش مثبت بازار سکه به ادعاهای جدید امروز، احتمال سقوط مجدد قیمت سکه به کانال 28 میلیونی تومبا وجود دارد. در غیر این صورت ارز در حال حاضر خط مقاومتی 29 میلیون و 500 هزار تومانی را در پیش رو دارد.