به گزارش اخبار اقتصادی، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این گفتگو با اشاره به برگزاری دومین مزایده معدنی گفت: 6000 منطقه را به مزایده گذاشتیم اما تنها 700 معدن تحویل داده شد. با توجه به اینکه حراج دوم بود. در واقع، شرایط از قبل تا حدودی فراهم شده است که تشریفات را کنار بگذاریم و قدرت را از طریق مذاکره با کسانی که درخواست می کنند، واگذار کنیم.

وی ادامه داد: از تعاونی هایی که به سرمایه اندک مردم دسترسی دارند و برای مالکیت معادن می آیند دعوت می کنم که بیایند و در واگذاری معادن مشارکت کنند. به این ترتیب به مردم امنیت لازم داده می‌شود که سرمایه‌شان حفظ می‌شود، نه اینکه سرمایه‌شان را به سرمایه‌گذاران بدهند. البته من مخالف اعطای آن به سرمایه گذار نیستم، اما بسیار علاقه مندیم که به بخش تعاونی بدهیم.

علی آبادی درباره بخشنامه جامع معدن نیز گفت: تدوین بخش اکتشاف و بهره برداری رو به اتمام است و انشالله به زودی ابلاغ می شود. اما کامپایل بخش پردازش ممکن است یک، دو یا سه ماه طول بکشد.

وزیر صمت افزود: در حال تدوین بخشنامه جامع معادن هستیم که آن را منتشر می کنیم. در این بخشنامه دستورالعمل هایی را برای ساده کردن کار برای ماینرها و سهولت درک آن جمع آوری کرده ایم.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود به فعال شدن 70 معدن اشاره کرد و افزود: اخیراً 70 معدن راکد فعال شد، الحمدلله که به نظر من خبر خوبی است، 21 بسته معدنی که شامل مناطق کوچکی است که قبلا علاقه ای به آنها نداشتند، اما از ترکیبی از اینها، اینها ارزان شد، آماده تحویل است.

علی آبادی ادامه داد: بزرگترین پایگاه امداد و نجات کشور در طبس آماده راه اندازی است و هدف آن در واقع امداد و نجات معدنچیان است اما می تواند خدمات دیگری نیز به کشور ارائه کند.

در خصوص اکتشاف می دانید که در کردستان، خراسان جنوبی، رضوی، قم، آذربایجان مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی در حال انجام اکتشافات زمین شناسی هستیم و انشالله تا پایان امسال این اکتشافات به اتمام می رسد.