• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

بررسی عملکرد بازارها در آخرین ماه تابستان/ بازار طلا بر مدار صعود

  • کد خبر : 44323
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
بررسی عملکرد بازارها در آخرین ماه تابستان/ بازار طلا بر مدار صعود

اکو ایران: معاملات هفتگی و ماهانه شهریور ماه در آخرین روز معاملاتی تابستان بسته شد. اکو ایران در این گزارش به بررسی تغییرات بازار در هفته پایانی شهریور ماه و دوره ماهانه می پردازد.

در آخرین روز معاملاتی شهریور، دلار تهران در پایین ترین سطح هفتگی خود قرار دارد. چهارشنبه آخرین روز معاملاتی در بازار سرمایه شهریور بود و امروز بازار ارز و طلا آخرین روز معاملاتی خود را در شهریور ثبت کردند.

روز قبل، فدرال رزرو نرخ بهره را بیش از حد انتظار کاهش داد و نرخ بهره فدرال رزرو نیم درصد کاهش یافت. بانک مرکزی ایالات متحده از ابتدای سال 2020 تاکنون هیچ اقدامی برای کاهش نرخ بهره انجام نداده است. این اقدام فدرال رزرو نرخ بهره بدون ریسک را کاهش می دهد که هزینه فرصت نگهداری سایر دارایی ها را کاهش می دهد که انتظار می رود به نفع طلا باشد. به شرایط خطرناک در اقتصاد جهانی. پس از این اقدام فدرال رزرو، قیمت کالاها مثبت شد و بازار سهام نیز سبز شد. در این شرایط اونس جهانی طلا از سایر بازارها عقب نماند و اونس جهانی طلا بالاتر از محدوده رشد کرد. 2590 دلار در حال حاضر طلای جهانی در محدوده 2575 دلار قرار دارد.

اکوایران در این گزارش به بررسی عملکرد بازارهای مختلف به صورت هفتگی و ماهانه می پردازد.

بازارهای طلا و ارز رشد کردند.

این هفته اونس جهانی طلا بهانه ای برای نوسانات بازار شد. قیمت ها در بازار ارز در این هفته تغییر چندانی نداشت و با اینکه عملکرد تمامی ارزها منفی بود، حتی به منفی یک درصد هم نرسید. در چنین شرایطی با وجود روند نزولی ملایم دلار در هفته جاری، اقلام طلا سیگنال خرید از اونس جهانی طلا دریافت کردند و افزایش یافتند.

دلار تهران امروز در محدوده 59 هزار و 200 تومان و حباب درهم در محدوده 551 تومان قرار دارد. میانگین حباب درهم در این هفته در محدوده 383 تومب بود و افزایش حباب درهم در پایان معاملات هفتگی نشان از کنترل تهران بر دلار دارد. در زمان نگارش این مقاله، تتر 230 توکن بالاتر از دلار تهران معامله می‌کند. بالاتر بودن نرخ دلار درهم و تتر نسبت به دلار تهران نشان دهنده کنترل بیشتر بر دلار تهران است.

اونس طلای جهانی در این هفته یک درصد افزایش داشت، اما سکه و اقلام طلا رشد بیشتری را تجربه کردند. طلای مذاب در میان سایر اقلام و سکه های طلا در این هفته برنده برتر بود. حباب طلای آب شده روز پنجشنبه به 217 هزار تومان رسید، اما حباب ارز تغییر چندانی نداشت که احتمالاً ناشی از فروش سکه از سوی بانک مرکزی است.

بورس تهران که ابتدای هفته قرمز بود با علامت وزیر اقتصاد و معرفی مدیرعامل جدید سازمان بورس اوراق بهادار تهران سبز شد و توانست سودآوری محدود 0.6 را ثبت کند. % این هفته ارزش معاملات خرد در بازار سهام بهبود یافته است که نشان دهنده بهبود انتظارات معامله گران نسبت به بورس است.

بررسی سیر تحول بازارها در شهریور: ترکیدن حباب درهم

بازدهی از همه بازارها در دوره ماهانه مثبت بود، اما باز هم، عملکرد پولی این هفته ضعیف‌تر از سایرین بود.

اگرچه دارندگان ارز در سایر بازارها در این ماه عقب افتادند، اما حباب درهم 3.16 برابر میانگین ماهانه خود در روز پنجشنبه بود. میانگین ماهانه حباب درهم در محدوده 174 تومان است که نشان دهنده یخ زدگی قیمت دلار نسبت به سایر ارزها است.

IMG_20240919_175006_470

رشد ماهانه 2.8 درصدی اونس جهانی طلا بازار طلا و ارز را پوشش داده است. سه ماهه ارز بالاترین عملکرد ماهانه را به دست آورد و 7 درصد رشد کرد. سکه امامی با رشد 5.3 درصدی به مقام دوم عملکرد در بین تمامی بازارها دست یافت. بیشترین حباب سکه امامی در این ماه 19.2 درصد و کمترین حباب سکه امامی 17.5 درصد در این ماه بوده است.

در این ماه بازار سرمایه به تغییر تیم اقتصادی دولت و وعده های سیاسیون واکنش مثبت نشان داد. شاخص کل بورس در شهریور 2.9 درصد بازدهی داشت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44323

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.