به گزارش اکوایران، افزایش شاخص دلار آمریکا زمینه را برای تضعیف قیمت کالاهای اساسی در هفته منتهی به جمعه 26 بهمن ماه فراهم کرد. به این ترتیب بازدهی اکثر فلزات صنعتی در این بازه زمانی یک هفته ای منفی شد.

دلار سیگنال مثبتی از داده های تورم آمریکا دریافت کرد

شاخص دلار آمریکا تا اواسط روز جمعه 26 بهمن به 104.37 واحد رسید که بالاترین مقدار در 40 روز گذشته و پس از ششمین روز دی ماه سال جاری بود. در حالی که امید به کاهش شدت سیاست انقباضی فدرال رزرو در ژانویه منجر به تضعیف شاخص دلار و رشد قیمت کالاها با محوریت فلزات صنعتی شده بود. آمارهای اقتصادی آمریکا که در بهمن ماه منتشر شد، این امید را بر باد داد و زمینه کاهش قیمت این محصولات را فراهم کرد.

شاخص بهای مصرف کننده دی ماه امسال با رشد 6.4 درصدی در دوره سالانه اعلام شد. اگرچه این رقم پایین‌ترین نرخ رشد تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی از اکتبر 2021 بود، اما نرخ رشد تورم بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و در عین حال تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در فاز افزایشی ماهانه اعلام شد.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که تورم مصرف کننده در ژانویه نسبت به سال قبل 6.2 درصد افزایش یابد، اما داده های تورمی انتظارات را شکست داد. در عین حال، نرخ رشد تورم مصرف‌کننده در فاز ماهانه یعنی در ژانویه 2023 نسبت به دسامبر 2022، 0.5 درصد رشد داشته است که بر اساس داده‌های نظرسنجی بوده است. در هر صورت، عدم کاهش نرخ تورم همانطور که انتظار می رفت و انتشار آمار مثبت اشتغال آمریکا در ماه ژانویه، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مهار تورم را افزایش داد و در نتیجه از رشد شاخص دلار آمریکا حمایت کرد. .

نرخ بهره در آمریکا به 5.5 درصد خواهد رسید

به گزارش رویترز، اقتصاددانان گلدمن ساکس در روز پنجشنبه، 16 فوریه، انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری افزایش دادند. آنها که پیش از این تخمین می زدند فدرال رزرو در سال 2023 نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد، در یادداشتی اعلام کرده اند که با توجه به داده های جدید اقتصادی، پیش بینی می کنند که فدرال رزرو در سه مرحله متوالی نرخ بهره را افزایش دهد. 25 واحد دیگر و به 5.5 درصد می رسد. در حال حاضر نرخ بهره در آمریکا بین 4.5 تا 4.75 واحد در نوسان است و گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که نرخ بهره در ماه های مارس، می و ژوئن 25 واحد 3 برابر شده و به 5.25 تا 5.5 درصد برسد.

افزایش نرخ سود موجب افزایش بازده نگه‌داری دلار می‌شود و در شرایطی که از رشد شاخص دلار حمایت می‌کند، زمینه افت قیمت کالاها را فراهم می‌کند.