به گزارش اخبار اقتصادی، بررسی فعالیت های اقتصادی و تجاری ترکیه پس از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه نشان از تغییر در روابط تجاری اردوغان با کشورهای مختلف دارد.

رصد تحولات تجارت جهانی توسط مرکز تحقیقات اتاق ایران نیز نشان می‌دهد که اردوغان در حال گسترش فعالیت‌های تجاری خود با چین است، استراتژی که علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین اخیراً از برنامه‌های سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری خود در ترکیه خبر داده است. این خبر در پی سفر مایکل ایوانز، مدیر هلدینگ گروه علی بابا به ترکیه و دیدار وی با رجب طیب اردوغان اعلام شد. ایوانز گفت که این شرکت “به اقتصاد سالم ترکیه اطمینان دارد” و قبلا 1.4 میلیارد دلار در ترکیه از طریق اپلیکیشن Trendyol سرمایه گذاری کرده است.

علی بابا اکثریت سهام ترندول را در سال 2018 به دست آورد. ارزش این شرکت در سال 2021 به 16.5 میلیارد دلار رسید. دیگر سرمایه گذاران این شرکت، صندوق سرمایه گذاری دولتی امارات متحده عربی و سازمان سرمایه گذاری قطر هستند.

جدا از این که سرمایه گذاری های چین در ترکیه نشان دهنده روند بهبود روابط ترکیه و چین است. در همین راستا چندی پیش وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی برای ساخت نیروگاه هسته ای در ترکیه در مراحل پایانی خود قرار دارد.

علاوه بر این، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در اواخر ژوئیه به آنکارا سفر کرد و در مورد توسعه روابط اقتصادی چین با اردوغان گفتگو کرد. نکته مهم این است که اردوغان از پروژه کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا انتقاد کرده است. پروژه ای با حمایت ایالات متحده با هدف مقابله با طرح کمربند و جاده چین.

از سوی دیگر، بروز تغییرات قابل توجهی در سیاست های اقتصادی ترکیه پس از انتخاب مجدد اردوغان در ماه مه، توجه فعالان اقتصادی جهان را به خود جلب کرده است. از این نظر بانک مرکزی ترکیه به ریاست حافظ گی ارکان نرخ بهره را در ماه های ژوئن، جولای و آگوست افزایش داد. این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه سال‌ها از افزایش نرخ بهره با وجود تورم بسیار بالا خودداری کرده بود.

علاوه بر این، دولت در ماه ژوئیه به دنبال افزایش کسری بودجه، چندین مالیات را افزایش داد و در ماه اوت شروع به حذف تدریجی حمایت از لیر کرد. اقداماتی که توسط بانک جهانی تحسین شد. به این ترتیب این بانک در اوایل ماه جاری از سیاست های اقتصادی ترکیه تمجید کرد.