• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8

ایران به رتبه سوم اوپک بازگشت

  • کد خبر : 29517
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
ایران به رتبه سوم اوپک بازگشت

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده وابسته به وزارت انرژی این کشور متوسط تولید نفت ایران در سه ماهه سوم امسال 2.93 میلیون بشکه در روز برآورد شده است که 190 هزار بشکه در روز بیشتر از سه ماهه دوم سال جاری است.

در سه ماهه دوم سال 2023، ایران در بهار امسال 2.74 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود که در فصل تابستان به 2.93 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

افزایش 190 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران و کاهش تولید نفت امارات در سه ماهه سوم سال 2023 باعث شده است که ایران یک پله در میان تولیدکنندگان برتر قرار گیرد و از این نظر از امارات متحده عربی در رتبه سوم پیشی بگیرد.

امارات متحده عربی در سه ماهه دوم امسال 2.94 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که این رقم در سه ماهه سوم به 2.91 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، در پی خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و بازگشت تحریم ها، تولید نفت ایران به شدت کاهش یافت و ایران که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود، پس از عربستان سعودی به رتبه پنجم سقوط کرد. عراق، امارات متحده عربی و کویت.

وزارت انرژی آمریکا: ایران پس از خروج از امارات به رتبه سوم اوپک بازگشت

اما با کاهش اثر تحریم ها و به ویژه با اقدامات دولت سیزدهم برای خنثی سازی تحریم ها، تولید نفت ایران در دو سال اخیر احیا شد و ایران توانست با حذف کویت به رتبه چهارم صعود کند. و اکنون امارات متحده عربی را در جایگاه سوم اوپک قرار داده است.

عربستان سعودی با تولید 8.99 میلیون بشکه در روز بزرگترین تولیدکننده اوپک در سه ماهه سوم سال 2023 و عراق با تولید 4.29 میلیون بشکه در روز در رتبه دوم قرار گرفت. پس از ایران و امارات متحده عربی، کویت با تولید 2.55 میلیون بشکه در رتبه پنجم اوپک قرار دارد.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29517

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.