• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

انگیزه تولیدکنندگان سیمان برای افزایش عرضه/ رینگ سیمانی بدون التهاب زمستان گذرانی کرد

  • کد خبر : 35227
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
انگیزه تولیدکنندگان سیمان برای افزایش عرضه/ رینگ سیمانی بدون التهاب زمستان گذرانی کرد

26 درصد سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس در هفته سوم بهمن ماه بدون مشتری ماند. به این ترتیب طی هفته آینده می توان منتظر کاهش قیمت این محصولات بود. منطقی شدن قیمت پایه سیمان، تمایل واحدهای سیمانی کشور را برای تولید و عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزایش داد. این تداوم تولید و عرضه باعث شد که رینگ فیزیکی این محصول زمستانی آرام و بدون التهاب را سپری کند.

اخبار اقتصادی، در هفته سوم بهمن ماه سال جاری حجم فروش سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران کاهش یافت. به این ترتیب در حالی که در هفته های گذشته به طور کلی حدود 80 تا 95 درصد از عرضه این محصول در رینگ فیزیکی فروخته می شد، در این بازه زمانی رابطه تجارت سیمان با عرضه آن به 74 درصد کاهش یافت. به نظر می رسد کاهش انتظارات تورمی بر رفتار بازاریان سیمان نیز تاثیر گذاشته و حجم فروش این محصول در رینگ داخلی کاهش یافته است.

74 درصد از پیشنهادات فروخته شد

در هفته سوم بهمن ماه منتهی به جمعه بیستم ماه جاری، در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در مجموع یک میلیون و 537 هزار تن سیمان با قیمت پایه در محدوده 621 تا 2641 فروخته شد. . اگرچه ارزان ترین محصول این بازار سیمان نوع 1-325 بود که به صورت عمده به این بازار ارسال شد، اما بیشترین قیمت پایه مربوط به سیمان سفید ارومیه در ظروف 20 کیلوگرمی بود.

در این مدت یک میلیون و 468 هزار تن تقاضا در رینگ فیزیکی سیمان ثبت شد. اما در نهایت تنها یک میلیون و 147 هزار تن محصول در این بازار به فروش رسید. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در این بازار به 74 درصد رسید.

مدت زمان مسابقه به 50 درصد افزایش یافت

بیشتر معاملات سیمان با قیمت پایه یا با رقابت قیمتی بسیار محدود انجام شد. بنابراین از یک میلیون و 147 هزار تن محصول فروخته شده در رینگ فیزیکی در هفته سوم بهمن ماه، 711 هزار تن معادل 62 درصد بدون رقابت به بازار عرضه شد.

در این میان متقاضیان محصولات برخی واحدهای ویژه برای به دست آوردن سهمی از عرضه مورد نظر، به رقابت شدید قیمتی روی آوردند. در معاملات مورد بررسی، متوسط ​​ترین رقابت قیمتی با سیمان پوزولانی از شرکت سیمان ممتازان کرمان رخ داده است. همچنین سیمان تیپ 5 از شرکت سیمان مدشتی با میانگین رقابت 38 درصد در رتبه بعدی قرار گرفت. این در حالی است که متقاضیان سیمان ترکیبی سیمان فراز فیروزکوه شیرکست نیز 28 درصد رقابت داشتند و سیمان تیپ 2 گروه صنعتی سیمان تجارت مهریز با میانگین رقابت 27 درصدی معامله می شد. همزمان سیمان نوع 1-325 از شرکت سیکان ساوه نیز با رقابت 27 درصدی به بازار عرضه شد. هزینه بالای حمل و نقل سیمان نسبت به قیمت آن به این معناست که متقاضیان ترجیح می دهند از رقبا خرید کنند تا اینکه محصول را از منطقه ای دور خریداری کنند و آن را به مقصد حمل کنند. به این ترتیب می توان تشخیص داد که بازار سیمان منطقه ای است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35227

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.