• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

انقباض حباب تورم «خدمات» در تیر 1403

  • کد خبر : 42586
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
انقباض حباب تورم «خدمات» در تیر 1403

اکوایران: مرکز آمار در گزارش جدید خود از کاهش تورم تولیدکنندگان خدمات در تیرماه امسال نسبت به خرداد خبر داد.

اخبار اقتصادی، تورم تولیدکننده موسوم به «محرک تورم مصرف کننده» برای گروه خدمات در تیرماه 1403 نسبت به خرداد ماه کاهش یافت. این کاهش در هر دو سطح ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه رخ داده است.

در میان مولفه های اصلی گروه خدمات، بیشترین تورم تولید ماهانه مربوط به «فعالیت های اداری و خدمات پشتیبانی» بوده است. از سوی دیگر کمترین سطح این شاخص مربوط به «فعالیت های بیمه» است و خدمات مربوط به «تامین آب و پسماند» نیز تورم تولیدی صفر داشته است.

تورم تولید نقطه به نقطه بالاتر به «آموزش» مربوط می شود.

کاهش سرعت رشد هزینه در تولید خدمات.

تورم تولیدکننده شاخصی است که نشان می دهد هزینه تولید کالاها و خدمات به محض تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف چقدر تغییر کرده است. بنابراین این شاخص می تواند به عنوان محرک تورم مصرف کننده عمل کند. از آنجایی که فاصله زمانی بین تولید و مصرف خدمات بسیار کم است، معمولاً تورم تولیدکننده خدمات با تورم مصرف کننده آن مطابقت دارد.

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد در تیرماه 1403 تورم ماهانه تولیدکننده خدمات به 2.7 درصد رسیده است، در حالی که این شاخص در خرداد ماه 4.5 درصد بوده است. بنابراین میزان افزایش هزینه تولید خدمات کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه در تولید خدمات نیز از 46.2 درصد به 33.3 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده کندی رشد هزینه های تولید در میان مدت است. البته تورم سالانه 40 درصد باقی مانده و با افت جزئی نسبت به خرداد به 46.5 درصد رسیده است.

در میان اجزای اصلی گروه خدمات، بیشترین تورم تولید ماهانه مربوط به «خدمات اداری و پشتیبانی» با نرخ 7.4 درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین میزان این نرخ 0.5 درصد است که مربوط به «فعالیت های بیمه ای» است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42586

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.