• امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
5

امتیاز منفی ایران در صادرات مواد معدنی

  • کد خبر : 38532
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
امتیاز منفی ایران در صادرات مواد معدنی

اکوایران: رئیس سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران در گزارشی امتیاز صادرات نفت و مواد معدنی را در شاخص پیچیدگی اقتصادی منفی 3 عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فروش نفت خام و مواد معدنی فاقد هرگونه صادرات است. ارزش افزوده برای کشور

اخبار اقتصادی؛ چندی پیش جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مدیران ارشد وزارت علوم و پارک علم و فناوری دیدار کردند. در این نشست حسن زمانیان، رئیس سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران، صادرات نفت و مواد معدنی را در شاخص پیچیدگی اقتصادی نمره منفی 3 اعلام کرد. این نشان می دهد که فروش نفت خام و مواد معدنی ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و اگر به دنبال گشایش اقتصادی هستیم باید محصولاتی را انتخاب کنیم که دارای پیچیدگی اقتصادی مثبت هستند.

وی افزود: در حال حاضر کشور از نظر نوآوری و ثبت اختراع رتبه 63 و از نظر تولیدات علمی و پژوهشی رتبه پانزدهم را دارد. این بدان معنی است که ما نمی توانیم دانش فنی و با فناوری پیشرفته را از تحقیقات خود که در سطح جهانی رقابتی است تولید کنیم.

بر اساس داده های پارک علم و فناوری کشور، در حال حاضر بیش از 9300 شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که از این تعداد 6000 شرکت در حوزه فعالیت های اقتصاد مبتنی بر علم، فناوری و دانش ریاست جمهوری هستند . و مابقی در پارک های علم و فناوری هستند و در داخل کشور مستقر هستند و زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند.

طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران، حدود 14 هزار واحد فناور در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور در پارک های علم و فناوری مستقر هستند که مجوز دانش بنیان ندارند. اما همه امکانات، امکانات و قوانین مبتنی بر دانش را دارند.

همچنین به گفته افشین کلاهی، یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، اخیراً فضای فیزیکی برای استقرار اتاق های مشترک در پارک علم و فناوری ایران ایجاد شده است که می تواند فرصت خوبی برای هر دو طرف باشد. .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38532

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.