به گزارش اخبار اقتصادی، رینگ صنعتی بورس کالای ایران روز یکشنبه 31 مردادماه از عرضه 4 هزار تن مس کاتد با قیمت پایه 346 هزار تومان در هر کیلوگرم استقبال کرد. برای این محصول 5 هزار و 540 تن تقاضا ثبت شد و در نهایت کل محصول عرضه شده در این بازار مورد مذاکره قرار گرفت.

اگرچه میزان تقاضا به مراتب بیشتر از عرضه کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالا بود. اما متقاضیان برای به دست آوردن بخشی از عرضه این محصول تمایلی به رقابت با یکدیگر نداشتند و به این ترتیب اکثریت معاملات با نرخ پایه به ثبت رسید. به این ترتیب یکشنبه 31 مرداد ماه، 4 هزار تن قوطی مسی با میانگین قیمت هر کیلوگرم 346 هزار و 200 تومان در بازار فیزیکی بورس محصولات ایران معامله شد.

سال گذشته در سومین هفته مرداد ماه بیش از 4 هزار تن مس کاتد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با قیمت پایه کیلویی 213 هزار تومان فروخته شد. تقاضای 6 هزار و 320 تنی برای این محصول در بازار به ثبت رسید که در نهایت منجر به فروش کامل کاتد مس با میانگین قیمت 227 هزار تومان در هر کیلوگرم شد.

به این ترتیب میانگین نرخ فروش کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در دوره سالانه 52 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در دوره سالانه، نرخ مس در معاملات آتی Comex آمریکا رشد 1.1 درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش 52 درصدی تعرفه مس کاتد در بازار داخلی در دوره زمانی سالانه در حالی که قیمت این محصول در بازارهای جهانی در این مدت رشدی یک درصدی را به خود اختصاص نداده است، نتیجه تاثیر سیگنال ارز در بازار داخلی

البته تغییر فرمول قیمت پایه کاتد مس برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی سال جاری باعث از بین رفتن اثر مستقیم نرخ ارز بر قیمت پایه کاتد مس شد. با این حال، نوسان نرخ ارز در بازار آزاد همچنان محرک معاملات در این زمینه است و عامل اصلی آن جهش قیمت کاتد مس است.